Gudmund Løvli, som de siste årene har vært prosjektleder for utbyggingen av E6 i Troms og Finnmark, blant annet det mye omtalte E6-prosjektet mellom Langslett og Sørkjosen, har fått ett års permisjon fra sin stilling i Statens vegvesen og starter i sin nye jobb i mars.
– Jeg har takket ja til å lede prosjektet med oppryddingen av kullgruva i Svea, som Stortinget har bestemt skal legges ned, sier Løvli til Byggeindustrien.
Det er Store Norske som blir Løvlis nye arbeidsgiver i et oppryddingsprosjekt som skal gå over fire år og som regjeringen har varslet vil koste over en milliard kroner.
– Permisjonen fra Vegvesenet er på kun ett år. Hva som skjer når det året har gått får vi se. Jeg er uansett takknemlig for at Statens vegvesen gir meg permisjon, og jeg synes det er både artig og også et kompliment at vi i Statens vegvesen sitter på en kompetanse som Store Norske etterspør, sier Løvli.
Men det er nok ikke bare Vegvesen-kompetansen som har slått ut når Store Norske valgte Løvli som prosjektleder for oppryddingen i Svea.
– Jeg var faktisk med på å kartlegge for Svea Nord-gruva for nesten 30 år siden. Jeg var også i Svea i en periode på seks år på begynnelsen av 2000-tallet, da som administrerende direktør for LNS Spitsbergen, opplyser Løvli.
- LNS med i gruppering som vil overta kulldriften på Svalbard - regjeringen sier nei
- Fortvilelse over at regjeringen vil fjerne infrastruktur i Svea
- Mæland møtt av fakkeltog og krav om å redde gruvedriften på Svalbard
- Mæland blir møtt av protester på Svalbard
- Vil avvikle kolverksemda i Svea og Lunckefjell
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg
- Personalnytt