Illustrasjosnfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Skjerper kravet til salg av biodrivstoff

Fra neste år skal 7 prosent av alt drivstoff som selges, være biodrivstoff, foreslår regjeringen i statsbudsjettet. Veksten skal baseres på bærekraftig biodrivstoff.

Regjeringen øker omsetningskravet for biodrivstoff fra 5,5 til 7 prosent i statsbudsjettet for neste år. Fram mot 2020 skal andelen opp til 8,5 prosent.

– Veitrafikken står for om lag 20 prosent av de norske klimagassutslippene. Økt bruk av biodrivstoff er et av flere mulige tiltak for å redusere utslippene, forutsatt at biodrivstoffet er produsert på en bærekraftig måte, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) til NTB.

Opptrappingen i 2017 og årene framover skal skje ved hjelp av såkalt avansert biodrivstoff. Det stammer fra avfall eller skogsråstoff, i motsetning til biodrivstoff fra for eksempel palmeolje eller rapsolje.

Store kutt

Ifølge regjeringen vil økt innslag av biodrivstoff bidra til utslippskutt på 150.000 tonn CO2 i Norge og 120.000 tonn CO2 globalt.

– Planen gir et klart signal for ny, norsk produksjon av biodrivstoff i Norge. Det vil bidra til større muligheter for skognæringen, og kan styrke den grønne konkurransekraften i næringslivet, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp).

Norge importerer det meste av biodrivstoffet i dag, og norsk næringsliv vil gjerne kapre nye markedsandeler.

– Dette er en kjempegod nyhet for klimaet, for norske skogeiere og alle som er opptatt av grønne industriarbeidsplasser. Vi unngår bruk av matvekster og får vesentlig bidrag for å utvikle avansert biodrivstoffproduksjon i Norge, sier administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund til NTB.

Økte prisen

Den rødgrønne regjeringen innførte i 2010 halv veibruksavgift på biodrivstoff. Grepet ble kraftig kritisert og opphevet av det nye borgerlige flertallet i 2015.

– At vi nå legger forutsigbare rammer for markedsaktørene er viktig i seg selv, sier Helgesen.

Et forslag ble sendt på høring i sommer om videre opptrapping til 7 prosent neste år, noe regjeringen nå følger opp. Konkret skal 1,5 prosentpoeng av omsetningskravet være avansert eller «dobbelttellende» biodrivstoff. Det betyr at 1 liter teller som 2 liter, noe som gjør produksjon av avansert biodrivstoff mer lønnsom.

Dyrt

I høringsnotatet fra i sommer anslår Klima- og miljødepartementet at prisen på avansert biodiesel vil bli om lag 2,5 ganger høyere enn såkalt førstegenerasjons biodiesel.

Teknisk Ukeblad omtalte tidligere i år høringsuttalelsen til Statoil, som frykter at prisen kan bli enda høyere. Årsaken er at tilgjengelig volum av slik biodrivstoff i dag er begrenset, og at det vil ta tid før tilstrekkelig produksjonskapasitet er bygget opp.