Organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT) står bak undersøkelsen, som omtales i Teknisk Ukeblad. De har sammenlignet utslippene i «virkelighetenes verden» med de offisielle resultatene fra den standardiserte europeiske kjøretesten NEDC som brukes ved typegodkjenning.
Undersøkelsen viser at bilene som ble undersøkt i gjennomsnitt slapp ut 40 prosent mer CO2 enn det som var oppgitt. Ifølge ICCT kan en tredel av forskjellene forklares med at bilprodusentene utnytter svakheter i hvordan den offisielle NEDC-testen er satt opp. Innenfor visse rammer er det opp til produsentene hvordan testen skal gjennomføres, men rammene gir rom for tolkning.
«Det er insentiver for produsentene til å utnytte gitte toleranser og udefinerte tema for å minimere offisiell veilast og CO2-utslipp», skriver ICCT i rapporten. Veilast viser blant annet til rullemotstanden der testen utføres.
Neste år innføres en ny standard for utslippsmåling, og det vil ifølge organisasjonen gi mer realistiske utslippstall.
- Nøkkelord
- Bil