Store vedlikeholdsinnsparinger

Denne uken legger ViaNova, på oppdrag fra Statens vegvesen, frem en rapport som viser inntjeningspotensialet om man følger rådene fra arbeidet med forskingsprosjektet Varige veger. Denne rapporten viser at så mye som 17 milliarder kroner kan spares over et par tiår.

Vedlikeholdsetterslepet på veiene i Norge er samlet sett enormt, og har uten tvil vært et forsømt område opp gjennom mange år og ulike politiske regimer. Fokuset har stort sett vært på å bygge nytt, og ikke i stor nok grad å ta vare på det eksisterende veinettet. Nå er dette heldigvis i ferd med å endre seg, og man har begynt å stoppe forfallet. Men dette er naturligvis et langsiktig arbeid, som vil kreve mye av både tid og penger.

Som et ledd i å redusere de store vedlikeholdskostnadene på veinettet, startet Statenes vegvesen for fem år siden opp prosjektet Varige veger. Målet var her er å finne frem til metoder som skal øke levetiden på veidekker og som reduserer vedlikeholdskostnadene. På Teknologidagene i Trondheim legges det frem en rapport fra arbeidet som er gjort med Varige veger. Denne rapporten vil helt klart bli interessant lesning. Statens vegvesen opplyser at ViaNova har kommet frem til at det ligger enorme summer å spare om man bygger riktig. Funnene man har kommet frem til, viser at man kan spare opptil 17 milliarder kroner over en periode på 15-20 år. Dette er selvsagt store summer som da heller vil kunne benyttes til å tette vedlikeholdsetterslepet andre steder. Man vil få gjennomført veldig mye arbeid for en slik sum penger.

Når man kan presentere et så stort inntjeningspotensial, viser dette til fulle nytten av store utviklingsprogrammer innen bygg og anlegg. Det investeres og brukes hvert år mye penger i denne sektoren, og det ligger mange store muligheter om man jobber smartere og med ny teknikk og viten. De som mener at det ikke finnes innovasjonsvilje i byggenæringen vil, om man leter, finne mange gode eksempler på at det gjøres mye nyttig forbedringsarbeid som er med på å spare samfunnet for enorme summer.

Vi tar for gitt at rapporten fra ViaNova vil bli viet mye oppmerksomhet og at funnene som er gjort blir tatt med videre av både byggherreorganisasjonen og de som skal utføre selve arbeidet.