Snø og kulde førte til store problemer for elbusser i både Oslo og Akershus i vinter. Nå ønsker fylkesrådet i Akershus å utsette bussenes elektrifiseringskrav. Her en buss ved Mosenteret i Nittedal i januar. Foto: Paul Kleiven / NTB
Snø og kulde førte til store problemer for elbusser i både Oslo og Akershus i vinter. Nå ønsker fylkesrådet i Akershus å utsette bussenes elektrifiseringskrav. Her en buss ved Mosenteret i Nittedal i januar. Foto: Paul Kleiven / NTB

Akershus vil utsette elektrifiseringskrav til bussene

Fylkesrådet i Akershus går inn for at nåværende busskontrakter i Asker og på Romerike forlenges. De ønsker at elektrifiseringskravet blir utsatt.

– Vi mener at en forlengelse av disse kontraktene er den beste løsningen økonomisk og praktisk, og det gir mer forutsigbarhet for kollektivreisende, sier samferdselsråd Håkon Snortheim (H) i en pressemelding fra fylkeskommunen.

NRK omtalte saken først. Til kanalen sier Snortheim at vinterens busskaos er årsaken til at fylkesrådet vil utsette elektrifiseringskravet.

I vinter ble titusenvis av reisende rammet av forsinkelser og innstillinger i Oslo og Akershus. Mye skyldtes ladetrøbbel og at rekkevidden til elbussene var dårligere enn antatt.

– Vi må sørge for at vi har et kollektivsystem som innbyggerne og de reisende har tillit til. Der har elbusser vært en liten utfordring, sier Snortheim.

Ruters avtale med bussoperatører på Romerike utløper i juni 2027 og i Vestregionen (Asker) i juni 2028. Forberedelser til nye anbud for kontrakter er påbegynt.

Fylkesrådet i Akershus har bedt Ruter vurdere å forlenge busskontraktene på Romerike og i Asker, noe som gjør at kravet om nullutslipp blir utsatt. Kravet, som vanligvis betyr elbusser, har vært planlagt innført i hele Akershus i 2028.

– Mesteparten av klimagassutslippene i Akershus kommer fra transportsektoren. Det aller viktigste for at vi skal nå klimamålene er at enda flere reiser kollektivt, går og sykler i hverdagen. Vi trenger å ta en fot i bakken for å se beredskap, økonomi og tillit til kollektivsystemet i sammenheng. Dersom innbyggerne ikke har tillit til at bussen går, når vi i hvert fall ikke klimamålene, sier Snortheim.