Innfører obligatorisk båtførerbevis

Fra 1. mai 2010 blir det innført obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter. Kravet vil gjelde for personer som er født etter 1. januar 1980.

 

- Dette er en milepæl i arbeidet med sikkerhet til sjøs, sier nærings- og handelsminister Sylvia Brustad (Ap) i en pressemelding.

Kravet til båtførerbevis vil gjelde for personer som er født etter 1. januar 1980. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter som er lengre enn 8 meter eller som har motorkraft større enn 25 hestekrefter.
Det anslås at rundt 170.000 personer må ha bestått båtførerprøven og skaffet seg båtførerbevis innen 1. mai 2010.

- Jeg vil dessuten oppfordre alle som er født før 1980 som ikke alt har tatt båtførerprøven, til også å ta den, sier Brustad.

Kritiserer aldersgrensen
Båtførerforbundet er positive til kravet om båtførerbevis, men reagerer på aldersgrensen, ettersom det er de godt voksne som dominerer dødsstatistikken på sjøen. I 2007 omkom 24 personer. 18 av disse var menn over 40 år.
- Det er nettopp denne aldersgruppen som nå skaffer seg store motorbåter og seilbåter som alternativ til hytte, og hvor de da drar ut på sjøen uten kunnskaper eller erfaring, sier generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund til NRK.

Syvertsen mener det er en myte at det er ungdommen som er verstinger på sjøen.

- I virkeligheten oppfører unge seg veldig bra på sjøen. Dessuten tåler ungdommen å bli snakket til, men prøv å snakke til en 40-50-åring, så får du svar på tiltale, sier Syvertsen.

- Etterlengtet krav
Redningsselskapet håper det obligatoriske båtførerbeviset vil gi sjøfarende de nødvendig kunnskapene for å ferdes trygt på sjøen.
- Vi er svært fornøyde med at et lenge etterlengtet obligatorisk båtførerbevis kommer, sier generalsekretær Øyvind Stene i Redningsselskapet i en pressemelding.

Han mener høy fart og manglende respekt for vanskelige farvann, gjør at ulykkene på sjøen blir mer og mer brutale.
- Våre redningsskøytemannskaper assisterer stadig flere. Både farten og båtstørrelsen har økt så kraftig at båtførere helt uten opplæring er en fare både for seg selv og andre, sier Stene.