Skandinavias største sprengejobb

På Fellesprosjektet E6-Dovrebanen skal til sammen 5,2 millioner kubikk med stein sprenges bort. Det settes store krav til sikkerhet og logistikk rundt sprengningsarbeidet.

- Sikkerheten må ha høyeste prioritet, forteller Harald Fagerheim fra Statens vegvesen, som er fagansvarlig for sprengninger for veg og bane på det som trolig er Skandinavias største anleggsprosjekt for tiden.

På anlegget fyres det av daglig mellom 10 og 20 salver i dagsonen. Det betyr at hver dag sprenges det mellom 20 000-40 000 kubikk med stein.

Til sammen skal det sprenges 3,7 millioner kubikk stein før ny veg og bane er ferdig. I tillegg kommer sprengninger for tunnelene, som utgjør 1,5 millioner kubikk: Ulvintunnelen, Molykkjatunnelen, Brøhaugtunnelen, Korslundtunnelen, Morskogtunnelen, Morstuatunnelen og Espatunnelen.

Sikkerhet alltid viktigst
For at sprengingene skal foregå så greit som mulig for alle berørte parter, er det viktig med en god dialog med entreprenørene. Det er nulltoleranse for å tillate sprenginger som ikke er avtalt og godkjent innenfor det innmeldte tidsrommet som står i rammeavtalen med entreprenørene. Innmelding for sprengninger fra entreprenøren må skje innen kl. 12.00 torsdag, uken før.

- Ved en slik ordning får vi tid til å sette sammen logistikken for både veg og bane, og samtidig får vi god tid til å informere naboene. I tillegg har vi såkalte “grønne tider” og “hvite tider” for togtrafikken. I grønne tider, som er kl. 9, 13 og 14, kommer det ikke ekstra tog, mens det til andre tider på døgnet kan forekomme ekstratog. Dette er også hensyn som må tas med i beregningene, avslutter Fagerheim.

Rystelsesmålinger
For å unngå skader på omgivelsene er det fastsatt grenseverdier for rystelser fra salvene. Mennesker kan merke rystelser som er flere hundre ganger svakere enn grenseverdiene. Derfor kan sprengingene oppleves som kraftige og ubehagelige uten at det er fare for skader.

- Det er satt opp 100 rystelsesmålere over hele anlegget og ca.100 eiendommer er besiktiget. Vi har god dialog med SBV Consult, som er vår kontraktspartner for registrering av rystelser, setninger og støymålinger. Hvis det forekommer at rystelsesgrensene overskrides, må jeg stramme opp entreprenørene slik at de holder seg innenfor fastsatte grenseverdier, understreker Fagerheim.