Vi forstår lastebilnæringen

På stadig flere områder merker vi nå økt utenlandsk konkurranse. Det må vi bare finne oss i, men Norge må selvsagt lage et regelverk slik at det blir like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske aktører. Dette jobber man mye med, ikke minst i anleggsnæringen i Norge. Men innen transport synes det å være vill vest.

Obligatorisk bompengebrikke for tunge kjøretøy skulle være klar i fjor sommer. Nå raser lastebilnæringen mot utsettelser. En ordning for private kjøretøy drøyer også. I flere år har lastebilnæringen i Norge kjempet for obligatorisk bompengebrikke med bankgaranti for både norske og utenlandske transportører. Fortsatt lurer mange utenlandske biler seg unna betaling både ved bomstasjoner og på ferjene, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund til Aftenposten.no.

Nå lovet den tidligere samferdselsministeren at dette skulle det ryddes opp i, men så går det vinter og vår uten at noe skjer. Det er ikke det minste rart at de norske lastebileierne er lyn forbannet. Mens alle nordmenn må betale for å bruke veier og ferjer, slipper de utenlandske gratis frem. Det blir selvsagt sendt regning, men i mange land i Øst-Europa spesielt synes det å være en svært så liten betalingsvilje. Og her kjører de samme lastebilene år etter år på norske veier mens regningene hoper seg opp i bompengeselskap og ferjerederier. Her det et ikke likehet for loven. Nordmenn ville ha havnet i fengsel.

En annen sak er at mange av de utenlandske lastebilene er trafikk-farlige – og veldig mange er ikke skodd for norske vinterveier. Men likevel slipper de inn i landet i tusentall. Dette forstår vi bare ikke.

Les mer på aftenposten.no:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Raser-over-forsinket-bompengebrikke-7087307.html