Sagstuen vil dekke hele landet

Glass-, fasade- og balkongleverandøren Sagstuen AS i Gjøvik har ambisjoner om å bli landsdekkende, men først og fremst vil daglig leder Terje Torsæter bygge videre på den positive utviklingen selskapet nå opplever i Østlandsområdet.

I dag står Oslo-området inklusive Jessheim og Gardermoen for 80-90 prosent av Sagstuens omsetning. Daglig leder Terje Torsæter er rimelig sikker på dette vil fortsette å være primærmarkedet også i fremtiden, men han legger ikke skjul på at de på sikt har ambisjoner om å markere seg sterkere også i andre deler av landet.

- På store glass-, fasade- og balkongprosjekter har vi de 10-15 største entreprenørene i landet som kunder og flere av dem er landsdekkende. Vi ønsker å følge kundene og utvikle oss sammen med dem. Når det gjelder glassmestervirksomheten så er vi i gang med å bygge opp en franchise kjede. Foreløpig har vi selskaper i Gjøvik, Lillehammer, Oslo og Gardermoen, men målsettingen er at dette på sikt skal bli en landsdekkende kjede, opplyser Torsæter.

 Strukturelle endringer

Etter å ha vært gjennom utfordrende tider i forbindelse med finanskrisen, valgte Sagstuen å gjøre flere strukturelle grep i 2011. Sagstuen Holding AS, som eies av Einar Sagstuen, sønnene Simen og Sondre og Terje Torsæter, er nå delt opp i selskapene Sagstuen AS, Sagstuen Eiendom AS og Sagstuen Glass AS.

Sagstuen AS konsentrerer seg kun om de store glass-, fasade og balkongprosjektene, det vil si prosjekter fra 500.000 og opp til rundt 20 millioner, mens Sagstuen Glass sine fire glassmesterforretninger tar seg av mindre glassoppdrag i både proff- og privatmarkedet.

Glassmestervirksomheten ledes av Einar Sagstuen. Sagstuen Eiendom eier fire eiendommer i Gjøvik som Sagstuens virksomheter enten holder til i eller har holdt til i tidligere.

- Sagstuen hadde store utfordringer og det var behov for endringer. Jeg tror det var viktig å skille fasade og balkongvirksomheten fra glassmesterforretningen slik at Sagstuen AS kan utvikle seg mot de store prosjektene, sier Torsæter.

Terje Torsæter kom selv inn i selskapet og ble medeier våren 2011. Utover å sitte som daglig leder i hovedselskapet Sagstuen, er han styreformann i Sagstuen Holding.

2013 ser lovende ut

Ifølge Sagstuens daglige leder har de strukturelle endringene gitt resultater. Han forteller at de er inne i en positiv uvikling med flere store prosjekter. Sagstuen vil omsette for cirka 80 millioner kroner i 2012 og resultatet vil havne omtrent på null. I 2013 budsjetterer Sagstuen med en omsetning på litt over 100 millioner kroner og de håper på et driftsresultat på 3-5 prosent.  

- Det ser lovende ut med tanke på 2013. Vi har en ordrereserve på 35 millioner kroner og er godt posisjonert til langt ut på vårparten. Konkurransen i markedet er knalltøff og marginene er lave, men er vi gode og jobber sammen med kundene, så er det fullt mulig å oppnå tilfredsstillende driftsresultater, sier Torsæter og kommer videre inn på viktigheten av å være en løsningsorientert leverandør.

- Vi liker å jobbe med krevende kunder fordi de er med på å utvikle oss. Istedenfor å fokusere på at kunden er vanskelig prøver vi heller å fange opp hva vi kan gjøre for å løse utfordringene. Når man har en slik tilnærming i markedet og samtid klarer å levere så øker muligheten for at man også får tillit neste gang.  

 To bein

Sagstuen er for tiden travelt opptatt med balkongleveranser til de store boligprosjektene Dreieskiva og Torshovdalen i Oslo. Parallelt med dette jobber de med glass- og fasadeleveranser til blant annet næringsbyggprosjektene Markensplassen på Kongsvinger og Saga senter på Jessheim. Torsæter trekker også frem at de nå jobber med et spennende prosjekt i Trondheim hvor de skal levere glass og fasader til en ny Rema1000 butikk som er den første av mange som vil bli bygget etter nytt design utviklet av arkitektkontoret Snøhetta.  Sagstuen samarbeider med Aerogel Norge om leveransene.

- Vi har en fordel i at vi både leverer glass og aluminium til næringsbygg og balkongløsninger til boliger i kombinerte prosjekter. Vi har ett bein i begge markeder og forholder oss i stor grad til de samme kundene, avslutter Torsæter.