64.000 på åpningsdagen på Strømmen

Første handledag ble en braksuksess for Skandinavias største kjøpesenter (størst i antall butikker).

Ved åpningen av Strømmen Storsenter torsdag morgen hadde det allerede samlet seg lange køer foran dørene, og da senteret stengte ved midnatt hadde 1,3 prosent av Norges befolkning vært innom det nye senteret.

- Dette overgår våre villeste fantasier, uttaler en entusiastisk senterdirektør Per Kristian Trøen. I løpet av første handledag tok nemlig over 64.000 besøkende turen til Strømmen. Flere butikker melder om en dagsomsetning på flere millioner kroner, og tilbakemeldingene fra både gjester og ansatte er overstrømmende positive. Den største dagsomsetningen hadde Expert, som i likhet med XXL hadde over 15.000 besøkende i løpet av dagen.

- Selvsagt har vi hatt tilløp til kaos både i trafikken og inne på senteret i løpet av åpningsdagen, men det var vi forberedt på og vi har faktisk gledet oss til det. Vi visste at det kom til å bli «gladstress» på første handledag, og noen barnesykdommer må man regne med når dørene åpnes for første gang på Skandinavias største kjøpesenter, men at besøks- og omsetningstallene skulle bli så store hadde vi ikke våget å håpe på.

Markedssjefen for det utvidede kjøpesenteret, Christin Brandt, kan fortelle om mange gode tilbakemeldinger fra de besøkende:

- Vårt mål er å skape en annerledes shoppingopplevelse enn den man får på vanlige kjøpesentre. Derfor har vi laget en spennende miks av små og store butikker, nisjebutikker og velkjente kjedekonsepter, forteller hun. Og det ser det ut til at de besøkende setter pris på. Det er også flere nye internasjonale kjedekonsepter på plass, som den store tyske motekjeden New Yorker. De har etablert sin første butikk i osloområdet og melder om den beste åpningsdagen de har hatt noen sinne i Skandinavia.

- Vi satser særlig stort på områdene mote, sport og interiør, understreker Brandt.

Eiendomssjef for Thongruppen, Gry Ingunn Flataker, legger til at de mange nye restaurantkonseptene også får gode tilbakemeldinger fra publikum:

- Hos oss finner man restauranter som ikke er etablert andre steder ennå, blant annet den svært autentiske italienske «Eataly» som gir følelsen av å være på en ekte fortausrestaurant i Milano, og den innovative «streetstyle Asia»-restauranten Mujo som tar imot bestillingene av sushi, wok-retter og annet eksotisk via iPad-baserte menyer.