Advarer mot ny dekkmerke-ordning

En ny ordning med merking av bildekk er på vei, men Statens vegvesen mener den felleseuropeiske ordningen vil ikke gi fullgod informasjon om dekkenes egenskaper på is og snø.

Reaksjonene på mangelfull informasjon om vinter-egenskapene har ikke latt vente på seg. Norges Automobilforbund, forhandlerkjeden Dekkmann og dekkprodusenten Nokian har alle reagert.

De advarer mot at merkingen – slik de i dag foreligger i EUs forslag – bare gir egenskapskarakterer for bar veg.

Også i Statens vegvesen er de oppmerksomme på svakhetene i merkeordningen.

– Vi er kjent med at den foreslåtte dekkmerke-ordningen ikke er optimalt tilpasset skandinaviske forhold. Det finnes ikke harmoniserte prøvingsmetoder for slike dekk. Men EU-forordningen åpner for at klassifiseringen av dekk med hensyn til veggrep på snø og is kan tilpasses på et senere tidspunkt, sier fungerende seksjonsleder Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Han sier at Statens vegvesen i samarbeid med bransjen og de andre nordiske land har opprettet en arbeidsgruppe som skal vurdere muligheten for å introdusere egen merking også for grep på is- og vinterføre.

– Samtidig er det viktig at dekkbransjen går ut med informasjon til forbrukerne om krav også til vinteregenskaper på dekk når energimerkingen trår i kraft. Vi understreker at de nasjonale kravene for tilstrekkelig vintergrep fortsatt gjelder. Vi vil også i fremtiden vil prioriterer dette ved utekontroll, sier Nielsen.

Meningen med merkingen er at det skal bli enklere å velge riktige dekk. Merket likner litt på energimerket vi finner på hvitevarer. På dekk er det opplysninger om støy, forbruk og bremsegrep på våt veg.

EU-regelen om merking av dekk er sendt på høring fra Statens vegvesen, med frist 26. oktober. Det tas sikte på vedtagelse kort tid etterpå.