Reaksjonene på mangelfull informasjon om vinter-egenskapene har ikke latt vente på seg. Norges Automobilforbund, forhandlerkjeden Dekkmann og dekkprodusenten Nokian har alle reagert.
De advarer mot at merkingen – slik de i dag foreligger i EUs forslag – bare gir egenskapskarakterer for bar veg.
Også i Statens vegvesen er de oppmerksomme på svakhetene i merkeordningen.
– Vi er kjent med at den foreslåtte dekkmerke-ordningen ikke er optimalt tilpasset skandinaviske forhold. Det finnes ikke harmoniserte prøvingsmetoder for slike dekk. Men EU-forordningen åpner for at klassifiseringen av dekk med hensyn til veggrep på snø og is kan tilpasses på et senere tidspunkt, sier fungerende seksjonsleder Arne Valdemar Nielsen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Han sier at Statens vegvesen i samarbeid med bransjen og de andre nordiske land har opprettet en arbeidsgruppe som skal vurdere muligheten for å introdusere egen merking også for grep på is- og vinterføre.
– Samtidig er det viktig at dekkbransjen går ut med informasjon til forbrukerne om krav også til vinteregenskaper på dekk når energimerkingen trår i kraft. Vi understreker at de nasjonale kravene for tilstrekkelig vintergrep fortsatt gjelder. Vi vil også i fremtiden vil prioriterer dette ved utekontroll, sier Nielsen.
Meningen med merkingen er at det skal bli enklere å velge riktige dekk. Merket likner litt på energimerket vi finner på hvitevarer. På dekk er det opplysninger om støy, forbruk og bremsegrep på våt veg.
EU-regelen om merking av dekk er sendt på høring fra Statens vegvesen, med frist 26. oktober. Det tas sikte på vedtagelse kort tid etterpå.
- Nøkkelord
- Bygg