Drivstoff-prisene til himmels

Både folk flest og næringslivet merker nå at drivsstoff-prisene har steget voldsomt. Nå koster det nesten 1000 kroner å få full dieseltank på en vanlig stasjonsvogn, skriver E24. På drøye to måneder har prisen på en liter diesel økt hele 13 ganger, til sammen over en krone mer pr. liter.

Mens du i slutten av juni måtte ut med 13,11 kroner per liter hos Statoil, er den veiledende utsalgsprisen i dag 14,10 øre. Dette merkes ikke minst i bygg og anlegg som er en storforbruker av bensin, diesel og andre oljeprodukter. På store anlegg hvor det brennes av mange tusen liter drivstoff hver dag, blir denne kostnaden betydelig.

For mange entreprenører kan utviklingen i drivstoffavgiftene føre til at det som kunne bli en lønnsom jobb, blir ulønnsom. Det å tenke energiøkonomisk og smart er derfor viktig. I dette ligger også planlegging av hvor man skal kjøre masse eller hente masse. Vi vet at det er mange entreprenører og transportører – spesielt i byområder – som reagerer meget sterkt på at man må kjøre langt for å kvitte seg med masse fra en byggetomt. Hadde alle gode krefter kunnet jobbe sammen, ville man sikkert ha funnet et hull langt nærmere byggeplassen som kunne fylles opp.

Mange byråkrater som jobber med miljø, synes å være helt ”fraværende” når det gjelder å fatte rasjonelle avgjørelser som virkelig har betydning for miljø og økonomi. De har i alle fall ingen forståelse av økonomien i dette. Dette er absolutt en sak byggenæringens organisasjoner bør følge opp.

Et annet paradoks er at til mer drivstoffprisen øker, til større blir inntektene for staten. Vi merker oss at statsminister Jens Stoltenberg nå skryter uhemmet av at alle bevilgninger til samferdsel nå øker sterkt. Det er vi selvsagt glade for. Men når vi ser hva staten tar inn i skatt og avgifter som er knyttet til de enkelte prosjektene – og når man samtidig også trekker inn bompengene – ville det ha vært morsomt å se hva statens egentlige økte nettobidrag til slike prosjekter er.

I forhold til før tror vi ikke andelen av bevilgninger over statsbudsjettet til samferdsel har økt noe nevneverdig.

Ellers skulle man tro at det vi nå ser av økning i drivstoff-utgiftene, kan føre til at mange av de store kollektivutbyggingsplanene blir gjennomført langt raskere. Vi ser med skrekk og gru på alt som har med Fornebuplanene å gjøre. At ikke vettuge folk kan sørge for at denne banen snart blir en realitet, skjønner ikke vi. Bruk statlige reguleringsplan og sett i gang.

Nå skal nye tusener av mennesker til og fra Fornebu – enten på jobb eller i sine hjem. Men det å løse de stadig økende trafikk-problemene synes å ende i prat, prat, prat. Slutt med diskusjoner og prat. Start byggingen av Fornebubanen nå.