Etterforsker korrupsjonssak i Jernbaneverket

Politiet er i ferd med å rulle opp en større korrupsjonssak i Narvik med tilknytning til Jernbaneverket.

Onsdag morgen ble to menn i slutten av 50-årene pågrepet på sine arbeidsplasser i Narvik der begge er hjemmehørende.

– Samtidig beslagla vi både dokumenter og datamaskiner på kontorene til de to. Vi er ikke ferdig med ransakingen ennå, sier politiadvokat Trond Lakselvhaug i Salten politidistrikt til NTB.

Avhør
De to mennene er begge siktet for grov korrupsjon. Den ene er ansatt i Jernbaneverket, mens den andre skal være tilknyttet et lokalt transportfirma.

– Vi har avhørt begge i dag. De oppførte seg normalt og svarte på spørsmålene. Vi fikk høre deres versjon av saken. Det er for tidlig å si om mistanken mot dem er styrket eller svekket. Vi fortsetter avhørene torsdag morgen og i løpet av dagen vil vi ta stilling til om de skal fremstilles for varetekt, sier Lakselvhaug onsdag ettermiddag.

Dersom politiet ikke finner grunn til å varetektsfengsle dem, løslates de fredag.

Politiet kjenner foreløpig ikke sakens omfang eller hvor lenge det straffbare forholdet skal ha pågått.

De to er ikke kjent av politiet fra før.

Uvanlig sak
Det var Jernbaneverkets ledelse som selv anmeldte den ansatte før sommerferien.

– Dette dreier seg om et forhold mellom en av våre ansatte og leverandørmarkedet. Vi fikk mye informasjon om saken fra forskjellige kilder. Informasjonen var av en slik karakter at vi måtte be politiet overta fordi vi hadde begrensede muligheter til å gå inn dette, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Salten politidistrikt har arbeidet med saken i flere måneder og fått bistand fra Økokrim.

Siktelsen av den ansatte i Jernbaneverket har foreløpig ikke fått innvirkning på hans arbeidsforhold. Han skal ha arbeidet lenge i verket.

– Det videre arbeidsforholdet hans avhenger av hva som kommer fram i politiavhørene, sier Horrisland.

Stor slitasje
Det går hovedsakelig tung togtrafikk med malm på Ofotbanen mellom Narvik og Luleå i Sverige. Det fører til behov for mye vedlikehold siden slitasjen på banelegemet er større enn normalt.

Leverandørmarkedet har en sentral plass i utbyggingen og vedlikeholdet av banen.

– Det er ikke vanlig at vi har saker som dette i Jernbaneverket. Vi synes det er trist at dette har dukket opp, men vi vet jo ikke utfallet ennå, sier Svein Horrisland.