Mange byer kveles av sin egen trafikk

Stadig flere byer rundt om i landet får nå stadig større problemer på grunn av manglende investeringer i innfarts- og gjennomkjøringsveier. I mange av disse byene har det i de siste årene foregått en storstilt utbygging utenom sentrumsområdene. Mange steder er kollektivtrafikken svært mangelfullt utbygget – om den finnes overhode.

Dette gjør at folk er avhengig av bil for å komme fram og tilbake på jobb.

I mange kommuner er det faktisk ikke tradisjon å ta buss. Årsaken er at det blir for tungvint. Bussen går sjelden, men selv der hvor bussen er et klart alternativ, er det mange som foretrekker bil fremfor buss. Det er jo synd.

En av byene som nå langsomt kveles av sin egen biltrafikk er Kristiansund. Denne byen opplever nå en oppgangstid man må mange år tilbake for å finne og som opplagt mange andre byer er misunnelig på.

Årsaken er først og fremst knyttet til at byen er blitt et senter for oljevirksomheten i Midt-Norge. Det skapes nye arbeidsplasser hver eneste dag – og det er også en kraftig økning i handelsnæringen og innen annen service. Økt virksomhet i næringslivet gir også økt trafikk på veiene. Det forventes ytterligere vekst i årene som kommer, og dersom det nå ikke gjøres en kraftanstrengelse på veisiden, vil trafikken i perioder av dagen stoppe helt opp. Nå går det i sneglefart.

Etter 20 år med bompenger på Krifast-prosjektet er det klart for fri ferdsel fra 1. desember i år. Da regner man med ytterligere trafikk til og fra byen. Handelsnæringen har ekspandert voldsomt de siste årene – og det er butikker nok til å betjene langt flere enn dem som bor i byen.

Det har ikke manglet på planer for å løse veiproblemene.Dette har vært diskutert i siden gjenoppbyggingen etter krigen. Noen av disse planene har nok vært overdimensjonert, men det har også vært planer man kunne ha realisert innenfor fornuftige økonomiske rammer. For noen år siden ble det lansert en bompengeløsning som ville ha løst mange av de problemene man nå har. Men den gang var det kortsiktige populister som stoppet planene.

Mange lokalpolitikere ser hva som tjener dem i nuet – det å ha horisont for et ti-år eller to er det få som har.

Nå MÅ bare byens politikere finne en løsning sammen med sentrale myndigheter. Selvsagt blir det langt dyrere å gjennomføre de tiltakene som man nå må starte opp med nå, enn hva det ville ha kostet for noen få år siden, men det får bare våge seg.

Byen har ikke råd til at trafikk-problemene øker ytterligere. I dag er miljøbelastningene for store. Både privatfolk og næringslivet taper også  stort på at trafikken står stille morgen og kveld. Problemene forplanter seg til en rekke virksomheter.

Problemet nå er at det tar år før et vedtak om en vei fattes, til at veien kan bygges. Nå MÅ man finne løsninger som tjener det store flertallet. Kverulanter og andre motstanderne av veibygging må stanses.

Mye kan imidlertid gjøres i løpet av kort tid. Men da må det vises politisk handlekraft.

PS

Nå har Kristiansund noe de aller fleste byer har, nemlig et oppegående tilbud med sundbåter som krysser havna. Det er faktisk verdens eldste kollektivtilbud (sammen med trikken i San Fransisco). Dette tilbudet bør brukes langt mer enn i dag.