Fornøyd med støtlager på byggeplass

Hos AF Bygg Oslo har de store fordeler av å benytte seg av tilbudet om støtlager i form av container på byggeplass.

AF Gruppen har konsernavtale på Optimeras verktøy- og festemiddelkonsept. Entreprenøren kan disponere støtlager i form av containere på byggeplass som Optimera er ansvarlig for å etterfylle. Erfaringene AF har med ordningen så langt er gode. Mye tid som ellers ville gått til bestillinger frigis til produksjon og planlegging.

I høykostlandet Norge vil en god og effektiv logistikk være en sentral konkurransefaktor. AF har hatt konsernavtale med Optimera på byggevarer i flere år. Konsernavtalen innebærer at alle prosjektene til AF har samme betingelser hos Optimera.

– I noen tilfeller ser vi at vi kunne spart noe på materialprisen ved å forhandle per prosjekt. Men arbeidstid har sin klare pris i vår bransje. Nå kan vi få levert byggevarer, verktøy og festemidler fra én og samme leverandør, og denne leverandøren har en tung forpliktelse til å sørge for at vi ikke går tom på byggeplass med tilhørende stopp i produksjon og tap av tid, sier Erik Almquist i AF Bygg Oslo. Han har det overordnede ansvaret for konsernavtalen med Optimera.

Gjennom ordningen sikrer AF også dokumentasjonsplikten myndighetene krever i forhold til FDV dokumentasjon og sikkerhetsdatablader. Via BASS hos Cobuilder leverer Optimera dette automatisk både når AF og underentreprenører gjør innkjøp.

AF har mange forskjelligartede prosjekter, og det er ikke alltid behov for container med verktøy og festemidler ute på prosjektet. Men når behovet er der, ser Almquist stor verdi i et støtlager på byggeplassen. Støtlageret dekker det daglige behovet produksjonen har. Det være seg personlig håndverktøy eller forbruksmateriell som skruer, spiker, bolter, fugepatroner m.v. Innholdet blir tilpasset de forskjellige fasene i byggeprosjektet.

– Vi får en enklere måte å bestille varer på, og sikrer at vi til enhver tid har mengdeproduktene vi trenger på byggeplassen uten å måtte ringe eller reise for å få tak i dem. Men konseptet krever disiplin fra begge parter. Vi er blitt nøye på å merke av på materiallister når vi tar ut produkter fra containeren. Optimeras folk må dessuten være ute med god frekvens for å passe på at containeren ikke går tom, sier Almquist.

Og han legger til: – Vi ser også fordeler i å kunne få byggevarer fra én og samme leverandør. Det forenkler mange faser i innkjøpsprosessen og i gjennomføringen av prosjektene, og gir en bedre og mer helhetlig løsning, sier han.

Blant annet som følge av krav fra store avtalepartnere som AF, har Optimera i år doblet antall spesialister som reiser rundt for å følge opp containerne. Disse fungerer også som spesialistrådgivere på valg av festemidler. Behovet varierer med stadium i byggeprosessen. Dessuten velger arkitekter og byggherrer stadig oftere spektakulære og uvanlige løsninger, med ditto krav til valg av festemidler.