Prosjektfinansiering riktig vei å gå

Det pågår en diskusjon om hvordan vi skal gjennomføre og finansiere samferdselsprosjekter her i landet. Det har det gjort lenge. Alle er for prosjektfinansiering, vi legger bare ikke det samme i det.

Irene Johansen

Stortingsrepresentant (AP), finanskomiteen

På oppdrag frå Samferdselsdepartementet har Vista Analyse utarbeidet rapporten ”Finansiering, effektivitet og styring – Alternative finansierings- og organisasjonsformer for transportinfrastruktur”. Rapporten er en av flere som kommer om dette tema, ifm utarbeidelse av ny Nasjonal transportplan (NTP). Interessant lesning som forhåpentlig kan gi en informert debatt!

Poenget for AP med å gå inn for prosjektfinansiering er å få gjennomført flere store utbyggingsprosjekter på vei og jernbane sammenhengende. En slik transportpolitikk vil gi innbyggere og næringsliv raskere effekt av investeringene. Jernbaneverket har tidligere beregnet at nytt dobbeltspor mellom Skøyen og Asker kunne vært bygget raskere og med en besparelse på 1.5 mrd. dersom prosjektet hadde blitt vedtatt som ett utbyggingsprosjekt med prosjektfinansiering av hele prosjektet. I dag vedtas gjennomføring og finansiering av slike prosjekter år for år, og parsell for parsell, med all den usikkerheten det medfører for framdrift, kostnader og ferdigstillelse. Det er ikke tvil om at samfunnsnytten blir større og kostnadene totalt sett lavere når et anlegg kan tas i bruk raskere og hele prosjektet sluttføres sammenhengende. Effekten av å bygge ut en kort dobbeltspor-parsell, som f.eks den mellom Såstad og Haug i Østfold er ikke stor, verken på framkommelighet eller reisetid, før man fullfører og får det sammenhengende fra Oslo – Gøteborg.

Men det blir etter min mening for snevert når enkelte kun fokuserer på prosjektfinansiering, OPS eller ikke - som utfordringen for utbygging av samferdsel. Like viktig er organiseringen av planarbeidet og etatene som har ansvaret! Vi trenger en transportpolitisk reform!

For like viktig som prosjektfinansiering er for det første at de 4 etatene som har ansvar for samferdsel slås sammen til en transportetat med en ledelse under samme departement. Kompetansen bør samles under felles ledelse med et klart ansvar for planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av hele transportsystemet i Norge.

For det andre: I dag legger etatene fram sine sektorvise planforslag i ett dokument og ansvaret for koordineringen av NTP er lagt til Veidirektoratet. Stortingsmeldingen Nasjonal Transportplan, som er Stortingets beslutningsgrunnlag, utarbeides i Samferdselsdepartementet. Forut for at disse dokumentene utarbeides er det lagt ned flere år med planarbeid i kommunene og fylkene sammen med den enkelte etat, med konseptvalgutredninger og kvalitetssikring av disse (KVU, KS1 og KS2). Dette planarbeidet må effektiviseres på alle plan. Selve transportplanprosessen bør kobles sammen med annen samfunnsplanlegging slik at tilrettelegging av transport blir et virkemiddel ift å løse miljø- og klimautfordringene, ift by- og regionalpolitikken og ift næringspolitikken her i landet, og ikke et virkemiddel i seg selv.

For det tredje må vi i langt større grad enn i dag se transportformene i sammenheng når vi planlegger og bygger ut slik at vi får en sammenhengende infrastruktur for tog, bil, båt og fly. Med en stykkevis og delt utbyggingstakt som i dag, får vi ikke de effektene av en investering som vi kunne ved å bygge ut infrastrukturen sammenhengende.

Det pågår nå utredningsarbeid som ser på både kost-/nytte-analysene, plansystemet og finansieringsordningene som ligger til grunn for prosjektene. Det er bra! Det er på tide å se på organiseringen og finansieringen av dette viktige området på nytt. AP har vedtatt på landsmøte i 2009 etablering av utbyggingsselskap for sammenhengende utbygging og finansiering av samferdselsprosjekter. Dette vedtaket skal gjennomføres i ny Nasjonal transportplan. I tillegg bør vi altså se på en ny organisering av samferdselsetatene, planarbeidet og gjennomføring av prosjektene.