110 flygeledere med 20.000 timers overtid

Avinors vaktlister for norske flygeledere viser at driften av norske flyplasser er basert på fast overtid. Tall NRK.no har fått fra Avinor avdekker systematisk bruk av overtid ved kontrollsentralen i Røyken og tårnet på Gardermoen.

Flygelederne ved Oslo Kontrollsentral Røyken hadde i 2010 18.200 timer overtid. I fjor var tallet 19.847, og fram til 19. juli i år lå tallet på 9.095 timer.

I tårnet på Gardermoen ble det i 2010 benyttet 5.543 timer overtid. I 2011 steg tallet til 6.517, og fram til 19. juli i år er tallet 4.467 timer

For få ansatte
Hovedtillitsvalgt Nicholas Lorvik ved Oslo kontrollsentral Røyken sier til NRK at Avinor baserer seg på ekstra arbeid på dugnad for å få avviklet lufttrafikken. Lorvik har vært flygeleder siden 1998 og mener det aldri har vært tilstrekkelig mange ansatt i denne tjenesten.

Avinor er et statlig selskap, og tidligere i sommer har flyselskapene varslet at de vil kreve en åpning for å bruke andre flygeledere i konkurranse med Avinors. Det ble holdt flere møter mellom Avinor og selskapene. Siden da har flytrafikken gått ganske greit.

Ved Oslo kontrollsentral er det i dag 115 flygeledere mens Avinor mener det bør være 128. På Gardermoen er det 42 mens Avinor mener det burde være minst 50.

Får støtte fra NHO
Flygelederne har alltid hatt en sterk posisjon og jevnlig vært involvert i konflikter gjennom flere tiår. De får imidlertid støtte fra NHO luftfart i sin kritikk av Avinor. Direktør Torbjørn Lothe sier til NRK at tallet på flygeledere har økt, men det har også trafikken. Han reagerer på at Avinor ikke har tatt skikkelig tak i flygeledermangelen.

Flysikringsdirektør Jan Østby i Avinor forklarer noe av overtidsbruken med flygeledernes tariffestede arbeidstid. Den er kortere enn den arbeidstiden Arbeidsmiljøloven legger til grunn for å definere overtid. Dermed er ikke alle disse timene overtid i lovens forstand, sier Østby.