TBM må tidligere inn

Thor Skjeggedal i Skjeggedal Construction Services skjønner ikke hvorfor TBM ikke blir vurdert ved flere av de store norske tunnelprosjektene.

Han mener tunnelboremaskinene må tidligere inn når lange tunneler skal planlegges.

– Det skal bygges mange lange tunneler i Norge i årene som kommer og det vil nesten være ubegripelig hvis ingen av dem skulle være egnet for TBM. Jeg tror TBM kan ha en bedre sjanse hvis den tas med i vurderingen helt fra de tidligste fasene. I dag kan det for eksempel hende at byggherre går for en bestemt tunneltrase fordi den har gode fjellforhold. Med TBM betyr ikke grunnforholdene like mye og man kunne kanskje valgt en rettere traselinje. Jeg er ikke så sikker på at de som planlegger tunnelene tenker på dette, sier Skjeggedal.

Skjeggedal tror også det kunne vært fornuftig om flere av de store norske tunnelprosjektene legges ut med begge drivemetoder slik at markedet selv kan bestemme hva som blir det rimeligste alternativet.

– I andre land finnes det flere prosjekter der begge drivemetoder er med i konkurransen, og som oftest kommer TBM best ut. Nylig var det for eksempel en jernbanetunnel i Tyskland hvor man fikk inn tilbud på begge alternativer og TBM-tilbudet var cirka 15 prosent rimeligere, forteller Skjeggedal.

Gjennom sitt engasjement i blant annet Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) reiser Skjeggedal mye rundt i verden og får med seg hva andre land tenker og gjør på tunnelsiden. Ifølge Skjeggedal blir TBM benyttet ved 90 prosent av de lange tunnelene i verden.

– Jeg tror kanskje ikke det norske tunnelmiljøet har fått skikkelig med seg hvilken utvikling det har vært på TBM-siden. Maskinene som brukes i dag er skreddersydd for ulike grunnforhold. De har blitt mye bedre på å takle høye vanntrykk når man går under grunnvannet, det har skjedd mye positiv utvikling når det kommer til det å bore i en kombinasjon av fjell og løsmasser og ikke minst har både maskinene og kutterstålet blitt betydelig sterkere slik at hardt fjell ikke er noe hindring lenger, sier Skjeggedal og legger til at både norske byggherrer og konsulenter burde oppdatere seg på hvilke muligheter TBM har spesielt ved kompliserte grunnforhold.

Les mer om saken i Byggeindustrien nummer 10.