Tørre fakta på bordet

Rørbransjens felles omdømmeprosjekt Skikkelig rørlegger er inne i sitt femte år, og flere aktiviteter er allerede igangsatt. Rapporten Tørre fakta vil danne grunnlag for årets kommunikasjon, og forhåpentligvis sette dagsorden i en rekke saker hvor rørbransjen er involvert.

Norske Rørgrossisters Forening (NRF), VA- og VVS Produsentene (VVP) og Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS (NRL) fortsetter arbeidet med å informere publikum om fordelene av å velge skikkelige rørleggere og skikkelige produkter. Årets viktigste publikasjon i så måte er rapporten Tørre fakta 2012. Den inneholder essensen av det de skal formidle i året vi er inne i.

En måte å kommunisere smartere
- Snarere enn å jobbe med utvikling av kommunikasjonsmateriell gjennom året, har vi denne omgangen valgt å konsentrere forarbeidet tidlig på året. Det gjør det enklere for oss å være proaktive og gir oss et bedre utgangspunkt for å sikre at vi kommer i førersetet når relevante diskusjoner dukker opp, sier prosjektleder Tirill Ilebekk Hansen.

- Vi vet at folk i bransjen har hektiske hverdager og at det kan være vanskelig å stille med kommentarer og fotomateriell på kort varsel.
Tirill Ilebekk Hansen er kommunikasjonssjef i NRL og jobber ut fra føringer lagt i prosjektgruppen som består av representanter fra NRF, VVP og NRL.

Gjenbruk i mange kommunikasjonsflater
Tørre fakta i seg selv er ikke målet. Tanken er at undersøkelsesresultater, fokusområder og trendsaker i rapporten skal benyttes gjennom året for å bevisstgjøre folk i forhold til verdien ved å benytte en skikkelig rørlegger og hvorfor det er smart å spørre rørleggeren til råds ved innkjøp av VVS-produkter eller oppvarmingsløsninger. Ikke minst skal hver enkelt sak bidra til å spre informasjon om www.skikkeligrørlegger.no, hva folk finner av informasjon på siden og hvorfor nettstedet er nyttig dersom man har VVS-relaterte spørsmål. Bransjen vil holdes informert via elektroniske nyhetsbrev, i redaksjonell omtale i aviser og magasiner, på nettsteder og i informasjonsbrosjyrer.

Rapporten er også produsert med utgangspunkt i et ønske om å synliggjøre tydeligere for bransjen hvilke spørsmål og problemstillinger Skikkelig rørlegger jobber med.

Øvrige aktiviteter
Utover redaksjonelle utspill, interninformasjon og brosjyrer, vil Skikkelig rørlegger fortsette arbeidet med www.skikkeligrørlegger.no, Rørleggerbloggen og Facebook. I stedet for tradisjonelle annonser vil prosjektet i år fokusere på såkalte advertorials, i form av bilag – både digitalt og på papir.

- Vi tar konsekvensen av at folk flest ikke er interessert i rørleggeren med mindre de har bruk for en, og konsentrerer oss derfor om å treffe publikum i rett modus, forteller Ilebekk Hansen.

- Flere kjente navn fra rørbransjen har bidratt til Tørre fakta og de fortjener en stor takk! Dersom flere ønsker å bidra med innspill ønsker vi dem hjertelig velkomne til å ta kontakt, avslutter Ilebekk Hansen.