Messekamp om hyttefolket

Norske hytteentusiaster har fått to konkurrerende messer å velge mellom. Våroppgjøret om publikums gunst virker skjerpende, mener prosjektsjef Thea Mostue Faleby på Exporama Senteret .

Siste helg i april er det Exporamas tur, med Hyttelivsmessen 2012. Arrangementet omfatter både messehallen og den tilliggende hyttebyen Norsk Hyttesenter, der et stort antall ferdig møblerte og innredede visningshytter står klare til besiktigelse.

– Kombinasjonen med å kunne besøke messen og hyttebyen samtidig er et viktig fortrinn for oss i forhold til den andre messen som startet opp i fjor, mener Mostue Faleby.

Det er andre året på rad at de to messene kniver om den samme målgruppen på omtrent samme tid.

– Våren er jo rett tid i den forstand at det er nå folk flest realiserer planer om hyttekjøp, oppussing eller påbygg. Derfor vet vi at en god del besøker begge messene. Samtidig sporer det til ekstra innsats at vi på grunn av tidsmessig sammenfall blir vurdert opp mot hverandre i så stor grad.

Over 150 utstillere inntar Hellerudsletta ved Lillestrøm fra 26. til 29. april. Det blir 14. gang Exporama arrangerer hyttelivsmesse.

– Siden i fjor er også den permanente utstillingen Norsk Hyttesenter utvidet. Hyttebyen teller nå 25 hytter fra i alt 20 produsenter. Det betyr mer bredde og inspirasjon for publikum, samt at vi arealmessig presenterer den største messen med flest hytteprodusenter, sier Mostue Faleby.

Flere yngre besøker Hyttelivsmessen nå enn tidligere.

– De fleste er fortsatt godt voksne, og det er mange familier blant publikum. Samtidig kommer det flere unge, som kanskje er medeiere i familiehytter eller forbereder seg på å overta. Da øker interessen for å ta del i beslutninger om innredning og utbygging, sier Thea Mostue Faleby.