Kommentar: Byggenæringen i trafikken

Årets første sykkeltur ble nesten min siste.

Våren har endelig kommet og som svært mange andre, klarte Byggeindustriens journalist å rydde fram sykkelen fra vinterdvalen i løpet av helga og gi den de nødvendige dråper livgivende olje. Endelig var jeg klar for årets første sykle-til-jobben tur.

Klokken 6.50 i dag tidlig er det kun skjebnen å takke for at jeg ikke endte mine dager i grillen på en Volkswagen Transporter. Med moderat fart inn en rundkjøring ser jeg bilen, og biltypen gjør at alarmklokkene ringer for en myk trafikant som beveger seg i trafikken. Dessverre ikke høyt nok.

Transporteren holder også normal fart 50 meter unna og jeg sklir pent inn i rundkjøringen. Det skal vise seg at bilen ikke ser meg. Fire hvinende dekk og glimtet av en stor, mørk flekk i sidesynet, forteller meg at millimeterne denne gang var på min side. Tre tonn Transporter i 40 kilometer i timen i siden hadde brekt hvert ben i kroppen min. Jeg er fortsatt på sykkelen mens jeg kaster et raskt blikk bak meg og får logen til en av de større norske entreprenørene i hvitøyet. Om ikke vedkommende sjåfør var våken fem sekunder tidligere, var han eller hun det nå. Sannsynligvis like vettskremt som meg. Jeg triller videre. Det var ikke min tur denne gangen.

Undertegnede beveger seg mye i trafikken. Jeg pendler. På to hjul med og uten motor, med tog og derfor ofte spaserende til og fra stasjonen.

Som trafikant - og ofte utsatt trafikant- tar jeg meg ofte i å undres over om dette er et fokus som er glemt når aktørene i byggenæringen beveger seg til og fra byggeplassen. Bilene er kjørende reklameplakater, adferden i trafikken gir dessverre ikke alltid grobunn for et bedret omdømme.

Jeg dekker selv saker hvor det framheves viktigheten av HMS i byggenæringen. Ulykker kan skje på byggeplassen, men med kontinuerlig fokus på sikkerhet og nødvendige sikkerhetstiltak, minimeres risikoen. Alle vil ned mot null.

Alle i næringen har det travelt, men som på byggeplassen kan det være kort vei fra en nestenulykke blir en alvorlig ulykke i trafikken. Er de ekstra sekundene spart i trafikken verdt den økte risikoen?

Disse ordene setter selvsagt trafikkbildet på spissen. De aller fleste trafikanter er observante og oppfører seg respektabelt i trafikken. Det gjelder også byggenæringens rullende arme.

Men ”ryggmargsrefleksen” til syklister og myke trafikanter, slår ofte ut når man ser bilene fra byggenæringen beveger seg i trafikken. Stopper bilen ved gangfeltet denne gangen? Opprettholder bilen vikeplikten når jeg ute og sykler? Jeg holder i alle fall et godt grep om bremsen. Prøver å være klar til å stoppe hvis…

En rekke entreprenører starter dagen med et HMS-møte på byggeplassen. Det kan ta opp til et kvarter. Kanskje bør byggenæringens sjåfører sette av noen sekunder til ettertanke før de setter seg bak rattet en tidlig morgenstund selv om klokka tikker ubønnhørlig mot 07:00?

Mine to sønner skal få en ekstra god klem når pappa kommer hjem i kveld.