Det tar altfor lang tid

Det finnes eksempler på at planprosesser for veiutbygginger tar både 30 og 40 år. Det er ikke normalen, men også vanlig planleggingstid for et ordinært veiprosjekt er nå på rundt 10 år, noe som selvsagt er altfor lenge.

Dette må det opplagt gjøres noe med. Vi er derfor meget tilfreds med at NHO-sjef John G. Bernander tirsdag løftet nettopp dette i forbindelse NHOs årskonferanse i Oslo.

Han vil svekke lokal makt over veiprosjekter, og peker at på at vi kaster bort både tid og penger på måten vi planlegger store veiprosjekter her i landet.

Det er først og fremst utarbeidelse av kommunedelplanene som tar altfor lang tid. Det kan gå årevis før disse er ferdigbehandlet. Man må derfor se på hvordan denne tidsbruken kan kortes betraktelig ned. Det går nå for mye tid og penger med til perioden før anleggsarbeidene starter. At omfattende infrastrukturutbygginger av stor regional og nasjonal betydning stoppes av treg planbehandling er meget uheldig.

Det er ting som kan tyde på at noe er på gang for å bedre dette. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har tidligere uttalt at de vurderer store endringer for å få kortere planleggingstid og mer vei for pengene. Vi håper de lykkes i dette arbeidet. Det er nemlig nok av eksempler på prosjekter som har gått frem og tilbake i systemet på grunn av plansommel, og det selv om pengene er tilgjengelige.

En sterkere statlig styring må til om dette skal bedre seg. Det er selvsagt viktig at også lokale myndigheter får være med å bestemme, men når det gang på gang viser seg at dette ikke fungerer, må man tenke nytt og gjøre noen drastiske endringer i hvordan planprosessene gjennomføres. Statlige reguleringsplaner for de større infrastrukturløsninger kan være løsningen.