Skanska Bolig dobler klagefristen

Som første boligutvikler i Norge innfører Skanska Bolig ti års reklamasjonsfrist ved kjøp av ny bolig.

En seier for fremtidens boligkjøpere, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.

Fra 1.juli øker Skanska Bolig reklamasjonsfristen ved kjøp av nye boliger til ti år. Det er en dobling av dagens lovpålagte frist på fem år.

Ti års reklamasjonstid gir en betydelig større trygghet hos boligkjøperen ved at mangler som skyldes byggeprosessen vil bli rettet opp også dersom de oppdages først etter mange år, sier administrerende direktør i Skanska Bolig, Magnus Hvam.

Dersom det oppdages feil har vi allerede gode rutiner for å håndtere disse, sier Hvam.

Typiske feil som kan dukke opp på nye boliger i en tiårsperiode er fuktskader, for eksempel i forbindelse med lekkasjer og utette vegger.

- Vi bygger allerede boliger av høy kvalitet, men skulle det likevel dukke opp slike feil er vi klare for å hjelpe kunden - nå også etter fem år, sier Hvam.

- Kjøp av bolig er den aller største investeringen de aller fleste gjør i løpet av sitt liv. Likevel er den lovpålagte reklamasjonsfrist i dag like lang som klagefristen på en mobiltelefon. En dobling betyr at boligkjøpere går en tryggere tilværelse i møte, sier direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, og legger til: Dette er en seier for fremtidens boligkjøpere.

Magnus Hvam peker på at utvidet reklamasjonsfrist ikke bare gir kjøperen økt trygghet, men virker også disiplinerende på utbyggerne og bransjen. På sikt kan dette redusere antall feil på nye boligprosjekter ytterligere, sier han.