Telenor aner ikke hvorfor mobilnettet sviktet

Telenor aner ikke hvordan feilen som slo ut mobiltrafikken fredag oppsto. Mobilnettet var lørdag oppe igjen, og Telenor forsøker å finne ut hvorfor mer enn to millioner kunder var uten mobildekning i 18 timer.

Trafikken i mobilnettet har i all hovedsak gått som normalt siden midnatt lørdag men Telenor overvåker nå nettet kontinuerlig for å være sikker på at problemet er løst.

– Vi har ennå ikke funnet årsaken til feilen, men har full innsats på å finne ut hva som skjedde. Når vi har kartlagt årsaken til feilen vil vi sette oss ned og granske dette, ta lærdom av situasjonen og avklare tiltak for å unngå at en lignende situasjon kan oppstå, sier informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor Norge til NTB.

Hun innrømmer at reserveløsningene ikke fungerte i denne situasjonen.

– Vi har gode reserveløsninger, men disse fikk vi ikke satt inn så lenge vi ikke visste hvor feilen lå. Når vi først fant feilen så gikk det veldig kort tid før vi fikk nettet opp igjen. Men det er viktig å understreke at dette nok er den mest omfattende feilen vi har hatt på mobilnettet i Norge, sier Tønnessen.

Feilen i den berørte serveren var vanskelig å oppdage fordi den ifølge Tønnessen ikke var «logisk».

Alt som normalt – nesten

– Trafikkavviklingen ser nå normal ut. Toppen på trafikken på en lørdag er omtrent nå, og vi har ikke fått noen varsler om at det har oppstått alvorlige problemer. Vi har imidlertid fått noen meldinger om at folk har blitt brutt midt i en samtale, så vi kan ikke utelukke at enkelte abonnenter fortsatt kan ha kortvarige problemer, sier Tønnessen..

Ifølge VG Nett skal fortsatt mange kunder melde om problemer med å ringe og sende tekstmeldinger, men dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor mener dette kan skyldes et etterslep av samtaler og tekstmeldinger på grunn av problemene fredag, og ikke at det fremdeles er store problemer med mobilnettet.

Beklager sterkt

Feilen på Telenors mobilnett oppsto fredag like før klokka 13 og slo ut store deler av samtale- og datatrafikken. Først ved midnatt fredag kveld ble feilen funnet.

– Vi beklager på det sterkeste at det tok så lang tid før vi fikk lokalisert og rettet feilen. Dette har vært en svært alvorlig feil, og vi beklager på det sterkeste de problemer dette har medført for våre kunder, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) er ikke fornøyd med at det tok så lang tid før Telenor oppdaget feilen, og varsler strakstiltak.

– Det er mange sider her som må kartlegges, inkludert det som handler om informasjon. Derfor er det viktig at vi nå kartlegger alle sider ved denne saken og ser på tiltak både for å unngå en slik situasjon og sikre oss at folk får informasjon. Nå er prioritert nummer én å finne ut hva som skjedde og komme med tiltak for å unngå en slik situasjon igjen, sier Kleppa til P4.

Flomkrise

Problemene i Telenors mobilnett, fasttelefoner var ikke berørt, kom samtidig med at det i store deler av landet var problemer med flommer.

I Gudbrandsdalen fryktet politiet fredag lenge at flomrammede mennesker ikke skulle få kontakt med redningstjenesten som følge av mobilproblemene, men det er ikke meldt om at alvorlige situasjoner har oppstått som følge av dette.

Fredag kveld var samferdselsministeren og justisminister Knut Storberget (Ap) i krisemøte med folk fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Hovedredningssentralen om både flom og mobilproblemer.