Anne Marit Bjørnflaten
Stortingsrepresentant for Arbeiderrpartiet. Første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Andre gjestekommentatorer
Bård Hoksrud, Frp
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan, Skanska
Stein Tosterud, Unicon
Terje R. Venold, Veidekke
Petter Eiken, Skanska
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Ketil Lyng, BNL
Kyrre Olaf Johansen, Entra Eiendom
Sven, Chr. Ulvatne, Backe Bygg
Trygve Slagsvold Vedum (Sp)
Elisabeth Enger, Jernbanedirektør
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, EBA
Pål Egil Rønn, AF Gruppen
Øyvind Halleraker, Høyre
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Terje Nøstdal, Belief
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Tale Halsør, ZERO
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
For å skape trivelige byer hvor det er godt å bo, hvor lufta ikke er forurensa av biltrafikk og hvor man effektivt kommer seg på jobb eller i barnehagen, er det derfor viktig at vi bremser veksten i personbiltrafikken, og i stedet styrker kollektivtilbudet. Derfor må også staten ta sin del av ansvaret for å få et best mulig kollektivtilbud i byområdene.
Arbeiderpartiets landsmøte vedtok at vi skal gjennomføre tidenes nasjonale kollektivløft for de største byområdene. Prognoser tilsier at det vil bli en befolkningsvekst i storbyområdene på 28 prosent fra 2010 til 2030. Denne befolkningsveksten vil kreve økt kapasitet for transportårene våre, uavhengig av om trafikken øker med privatbil eller med kollektivtransport. I følge prognosene vil det foretas rundt 2 millioner flere reiser daglig i de ni største byområdene i 2030 enn i 2010. Det vil bli langt dyrere å ta unna den økte trafikkveksten med privatbiler, enn å få den over på kollektivtransport og sykkel.
Derfor mener Arbeiderpartiet at staten må være med på dele på regninga for økt utbygging av infrastruktur i storbyområdene, og med å bidra til økt satsing på kollektivtransport i disse områdene. Og vi vil holde fast på kriteriet om at de byene som vil ta de største og modigste grepene må tilgodeses med størst statlige bidrag. Det er behørig dokumentert at pakkeløsninger som kombinerer satsing på kollektivtrafikk og tiltak som får ned personbiltrafikken skaper mest effektive trafikkmønstre. Dessuten er det god klimapolitikk. I de større byene kommer halvparten av klimagassutslippene fra transportsektoren, og spesielt personbiltrafikken.
Arbeiderpartiet mener også at drift og investeringer i kollektivtransport må få en sentral plass i neste Nasjonal transportplan, som skal gjelde for årene 2014-2023. Slik sikrer vi en helhetlig plan for å styre utviklingen i transportsektoren. Belønningsordninga for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene har vært viktig, men er ikke lenger nok til å få den nødvendige storsatsingen på kollektivtransport.
Enkelte vil kanskje frykte at mer penger til kollektivtransport i de større byene og byområdene vil gå på bekostning av samferdsel i distriktene. Men vårt nasjonale kollektivløft skal være en satsing som kommer hele Norge til gode, for også næringslivet i distriktene er avhengig av velfungerende trafikksystemer i byene. Samtidig er det fortsatt like viktig for Arbeiderpartiet å sikre at også folk som bor i distriktene, skal ha en god infrastruktur.
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer