Utredningenes dag

Tirsdag 1. februar ble dagen for de mange utredningene. Det gjaldt både om Nasjonal transportplan (hvor også NHO har kommet med en utredning) og det gjaldt utredningene om kraftmastre kontra sjøkabel i Hardanger. Nå tolkes utredningene på alle mulige måter. Uansett gruppering finner man de halmstrå man trenger. Flere andre har fått flere spørsmål enn svar.

De som ikke vil at noe skal skje roper nå høyt om utsettelser og nye utredninger. For vår del mener vi at regjeringen har et godt nok grunn lag til å gjøre vedtak som sørger for at utbygging kan starte både på når det gjelder kraftforsyning og samferdsel.

Mange fisker i politisk opprørt hav, men vi tror mange vil foregne seg dersom man nå skal høre på dem som roper høyest. Ja, selv i Hardanger begynner folk å skifte standpunkt i debatten om kraftforsyningen. En sjøkabel vil medføre store landbaserte anlegg på hver side av fjorden. Problemet er at ingen vil ha dem i sitt nabolag.

Det store flertall i Norge mener at strømprisene er høye nok. De aller fleste er også opptatt av at strømforsyningen sikres. Det er å spille hasard dersom man skal vente til 2020 for å gjøre noe med kraftsituasjonen til Bergens-området.

Det er sikkert fullt mulig å bygge en sjøkabel, men det synes også å være stor enighet blant ekspertene om at dette blir en mye dyrere løsning. Nå hevder motstanderne av mastre at ekstraregningen på minst 3,4 milliarder kroner bare er småpenger i forhold til verdien av naturen i Hardanger. Men Hardanger er jo på ingen måte uberørt av menneskeskapte byggverk. Det går mange kraftledninger der allerede, og nede ved fjorden er man i ferd med å reise ett av de høyeste byggverk i Norge, nemlig Hardangerbrua. De såkalte monstermastene blir små i forhold til dette majestetiske byggverket som få har protestert i mot.

Ellers la vegdirektør Terje Moe Gustavsen frem en utredning på vegne av vegvesenet, Jernbanevesenet, Kystverket og Avinor. Utredningen er en del av grunnlaget for det videre arbeidet med ei stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2014-2023, en melding som skal legges fram våren 2013. Utredningen viser at det er mye å ta fatt på.

NHO la også frem en utredning tirsdag som viser at over halvparten av de store byggeprosjektene på jernbane og vei er forsinket eller vil trolig bli det. Regjeringen ligger dårlig an i forhold til realisering av de skyhøye politiske ambisjonene i Nasjonal transportplan 2010-2019. Regjeringen har lovet om lag 100 milliarder kroner i ekstrabevilgninger og bedre samferdsel kommende tiårsperiode. Analyse&Strategi har på oppdag for NHO kartlagt store forsinkelser bare to år ut i perioden.