Forventer betydelig vekst i flytrafikken

Rapport fra utredningsfasen for Nasjonal transportplan 2014-2023: I rapporten fra utredningsfasen for Nasjonal transportplan 2014-2023 som Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens Vegvesen overleverte i dag, slås det fast at man forventer betydelig vekst i flytrafikken i årene framover.

Rapporten slår fast at flyet er det viktigste transportmiddelet på lange reiser, både innenlands og til og fra utlandet. Det understrekes at tilbudet har stor betydning for norsk næringslivs konkurransekraft og utviklingen av næringslivet i Norge. På avstander over 500 km reiser to av tre med fly.

- Den forventede veksten har både sammenheng med økt globalisering, befolkningsvekst stadig flere eldre som reiser mye og en generelt forventet inntekstøkning i befolkningen. For en stor del av personreisene innenfor Europa og for all persontransport utenfor Europa finnes det ikke reelle alternativer til flyreiser, understreker konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander.

Kapasitetsutfordringer
Rapporten peker på at veksten i flytrafikken kan gi kapasitetsutfordringer. Samtidig understrekes det at økt antall flyreiser kan gi grunnlag for å opprettholde et godt lufthavntilbud i distriktene, gitt systemet med kryssubsidiering fra Avinors store lufthavner som går med overskudd til regionale og lokale lufthavner som går med underskudd. Samtidig blir det pekt på at ”… Med mange lufthavner innen en region blir frekvensen i flytilbudet og antall bestemmelsessteder på hver enkelt lufthavn lavere enn om flytrafikken kunne konsentreres på noen færre, større lufthavner”. Det konkluderes med et behov for å ”…Avklare en framtidsrettet utvikling av Avinors lufthavner”.

Klimautfordringer
Transportvirksomhetens ansvar i forhold til klimautfordringene blir viet mye plass i rapporten. I dag representerer utslippene av klimagasser fra mobile kilder om lag 17 mill tonn CO2 ekvivalenter, eller 32 prosent av de totale utslippene av klimagasser. Sivil og militær luftfart representerer 5-6 prosent av utslippene fra transportsektoren, veitrafikk 59 prosent og skipsfart 13 prosent. Rapporten peker særlig på behovet for sterkere satsing på kollektivtrafikk for å redusere veksten i biltrafikken.

- Luftfarten tar sin del av ansvaret for klimaet og vil i mai presentere en ny rapport som skisserer aktuelle tiltak for å realisere en bærekraftig luftfart, sier Jon Sjølander i Avinor.