Grums i asfalt

Nå må det ryddes opp i alt grumset som gjennom mange år har fulgt asfaltbransjen som en mare. Hva som er rett og hva som er galt skal ikke vi dømme i, men omdømmet til bransjen er på bristepunktet. Det er viktig at Konkurransetilsynet og Økokrim nå prioriterer disse sakene slik at vi får en endskap på beskyldninger som hagler i media. Problemet er at slike saker gjerne drar ut i årevis. Støvet har ikke lagt seg før det kommer nye påstander. Hva som er gammelt nytt og hva som er nytt nytt, kan man saktens spørre om (oppdatert).

De seriøse bedriftene og de aktuelle organisasjonene kan i alle fall ikke være tjent med at denne bransjen er under konstant granskning. Nå må man en gang for alle gjøre denne bransjen kritt hvit. Det må ikke hefte noen tvil om at det er reell konkurranse – og at det ikke er svindel og bedrag som er hverdagen. Dersom noen ansatte eller ledere gjør ulovligheter, må det være nulltoleranse.

I løpet av de siste årene har forholdet mellom entreprenørene og den store oppdragsgiveren Statens vegvesen bedret seg. Men når det kommer opp slike forhold som de vi så i Dagsrevyen tirsdag kveld, er det selvsagt en alvorlig fare for at de gode relasjonene kan brytes ned. Slikt kan skje over natten.

For mediebransjen som presenterer slike saker i full offentlighet, er det selvsagt viktig at man er sikker på troverdigheten til de kildene som står frem. Det er mange som har ulike agendaer. Men uansett må ulovligheter avdekkes. Men nå må etterforskningen gå sin gang.

Vi stoler på at Konkurransetilsynet og politiet gjør en skikkelig jobb. Så får dem som har et ansvar ta sin straff dersom de blir dømt. Men parallelt med den etterforskning som nå drives, må bedriftene innskjerpe det ansvar den enkelte utøver har – og man må nok en gang kjøre en runde med etikk og moral. Det hjelper lite hva en konsernsjef sier dersom ikke parolene følges i alle ledd.

Vi forstår at vegvesen, fylkeskommuner og kommuner nå vil til bunns i denne saken. Mange har spurt seg om hvorfor kostnadene i forbindelse med driftskontrakter har økt med over 50 prosent de siste årene. Det kan forklares med økt pris på bitum som følge av økt oljepris, generelle økte kostnader ellers og ikke minst at det er kommet langt mer inn i disse kontraktene enn før.

Det er heller ikke rett å sammenligne prisene i dag med det som ble ført som kostnad i det gamle systemet i Statens vegvesen. Den gang ble alle kostnader ført på en annen måte enn i dag. Men dette bortforklarer ikke dersom det har vært svindel og bedrag. Det kan ikke under noen omstendigheter forsvares. De som i tilfelle står bak slike saker har gjort hele byggenæringen en gedigen bjørnetjeneste.

Nå trengs en gedigen oppvask – og vi ser ikke bort fra at asfaltbransjen må organiseres på en annen måte enn i dag. Ansvaret for å rydde opp ligger nå hos ledelsen i de berørte selskap og organisasjoner.

En annen sak er at Dagsrevyens dekning av denne saken også er grumsete ut i fra presse-etiske betraktninger. Men presse-etikk synes ikke å være det vedkommende journalister i Dagsrevyen er mest opptatt av.