DB Schenker knytter Oslo og Narvik sammen

Fem dager i uken kjører et eget tog den 2000 kilometer lange strekningen opp til polarsirkelen.

Med et nytt tilbud for godstrafikken knytter DB Schenker den norske hovedstaden Oslo sammen med Narvik, som ligger ved polarkretsen: Det nasjonale selskapet Schenker AS tilbyr nå en regelmessig transport med jernbanen på den 1960 kilometer lange strekningen. Fem dager i uken forsyner DB Schenker North Rail Express» Nord-Norge med konsumsvarer, samlegods og nye biler. På tilbaketuren tar toget regionale produkter som fisk med sørvestover i landet. Hvert år skal det transporteres rundt 25 000 containere. Tilbudet realiseres i nært samarbeidet med sektoren Intermodal, som tilhører DB Schenker Rail.

Toget kjører fra terminal Alnabru i Oslo via Sverige til Narvik. Den benytter da også Ofotbane-strekningen, noe som betyr at denne banens volum dermed økes med rundt 30 prosent. For den vel 1960 kilometer lange strekningen tar toget mellom 27 og 28 timer, og er dermed vesentlig raskere enn en lastebil. Forberedelsen har tatt mer enn et år. Den sterke posisjonen i markedet samt nye kundeoppdrag sikrer at togets kapasitet også blir utnyttet. I tillegg til dette transporteres det inntil 15 vogner med nye biler til Nord-Norge hver uke for en partner.

Til det nye toget har DB Schenker Rail 28 anskaffet S-dobbelt lommevogner, som er tilpasset de spesielle klimatiske betingelsene. «DB Schenker North Rail Express» kommer til å transportere rundt 90 prosent av alt gods som DB Schenker transporterer til Nord-Norge med jernbanen. Dette tilsvarer omtrent 12 000 kjøreturer med lastebil pr. år. Så langt har DB Schenker brukt kapasitetene til Norges Statsbaner.

- Med den nye løsningen vår markerer vi oss helt klart innen godstransportmarkedet i Norge, sier Karl Nutzinger, styremedlem i Schenker AG og ansvarlig for landtransport og region Europa. - For oss har jernbanen alltid spilt en viktig rolle når det gjelder forsyningen av våre kunder i dette landet. I våre kunders interesse utnytter vi alle trafikkmuligheter og forbinder lastebilenes fleksibilitet med de fordelene jernbanen har å by på.