Innsats i skolen må telle

Regjeringspartiene varsler gjennomgang av reglene som gjør at elevenes innsats, innstilling og atferd ikke får noen betydning for karakterene i ungdomsskolen og videregående skole. Det skulle også bare mangle. Byråkratene i Utdanningsdirektoratet har kommet med et famøst rundskriv om at det er kun prøver som teller når karakterer skal settes. For den som skal ut i arbeidslivet er holdninger og evne til samarbeid kanskje minst like viktig.

 

Det var i fjor høst at det kom en ny forskrift. Der understrekes det at grunnlaget for vurdering i fag er de samlede kompetansemålene som er listet opp i lærerplanen. Det blir presisert at elevenes forutsetninger, fravær, eller forhold knyttet til orden og atferd, ikke skal kunne trekkes inn i vurderingen i fag, skriver Aftenposten.

I praksis betyr det at en elev for eksempel kan tilbringe hele timen på Facebook, uten at det kan påvirke karakteren i negativ retning. Nå reagerer både lærere, skoleledere og politikere.

I følge avisen sier Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande at rundskrivet fra Utdanningsdirektoratet trekker Stortingets mening ut i det ekstreme. Høyres skolepolitiske talskvinne Elisabeth Aspaker sier at direktoratet pålegger lærerne et uakseptabelt ansvar.

Lederen av Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité, Marianne Aasen (Ap), sier at temaet skal behandles i et møte med skolepolitikere i de tre regjeringspartiene Ap, SV og Sp.

– Hva det betyr at innsats ikke skal telle når fagkarakteren skal settes, må drøftes, sier hun, ifølge Aftenposten.

Vi har gang på gang stilt oss undrende til mye av det som kommer fra byråkratene. Ingen andre land bruker mer penger på skole enn Norge, men likevel kommer vi sørgelig dårlig ut. Men når det hele tiden skal være reformer – og når alt på jord synes å dreie seg om teori og allmenne fag da skal man ikke forvente så mye mer.

Vi har gjentatte ganger spurt oss om vi utdanner folk til arbeidsledighet. Det er såkalt fritt skolevalg, men å utdanne folk til yrker som er overfylt fra før, se vi ingen hensikt i.

Nå må vi få opp verdigheten til yrkesfagene igjen, men teoretikerne i departementet synes helt å ha glemt at vi trenger folk til å gjøre praktisk, ærlig arbeid. Første bud er selvsagt at elevene som kommer ut av en skole har kunnskap, men de må også ha holdninger. Det at de lærer seg å arbeide er en forutsetning om de skal lykkes i sine yrkesvalg.