Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Sigbjørn Johnsen og Ap tar feil

Publisert: 08.11.2010 13:15. Sist endret: 27.11.2013 19:14.

Sverige har 2000 km motorvei, og dette er 8 ganger så mye som Norge. I Sverige bygges det dessuten 300 km midtrekkverk hvert år, mens Ap, SV og Sp bare vil bygge 22 km midtrekkverk i 2011.

  • Seltor bygger for Entra i Oslo

  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt

  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorBård Hoksrud

Bård Hoksrud
 

Stortingsrepresentant FrP

2. nestleder Transport og kommunikasjonskomiteen

Andre gjestekommentatorer
 

Bård Hoksrud, Frp

Frode Nilsen, LNS

Anne Marit Bjørnflaten, AP

Johan Arnt Vatnan

Stein Tosterud, Unicon

Terje R. Venold, Veidekke

Jon Erik Lunøe, Selvaagbygg

Petter Eiken, Skanska

Steinar Gullvåg, AP

Morten Christiansen, Teknobygg

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Ketil Lyng, BNL

Steinar Gullvåg, Ap

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Sven Chr. Ulvatne, Backe Bygg

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Øyvind Halleraker, Høyre

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Finansminister Sigbjørn Johnsen hevder i et intervju i Aftenposten 6. november 2010 at Sverige angrer på infrastruktursatsingen, og at økt satsing på infrastruktur gjennom for eksempel offentlig-private samarbeid vil føre til høyere kronekurs og forverring for konkurranseutsatt økonomi.

Hvis vi skal ta Sigbjørn Johnsen på alvor, mener Arbeiderpartiet at infrastrukturinvesteringer først og fremst et virkemiddel for å få fart på norsk økonomi i nedgangsperioder. Når Ap mener at infrastrukturinvesteringer først og fremst er et sysselsettingstiltak, spiller det ikke lenger noen rolle hvor i landet veiene bygges. Da Kjell Opseth var samferdselsminister valgte man for eksempel å bruke verdens lengste veitunnel (24,5 km) mellom Aurdal og Lærdal, mens dødsstrekninger på E6 og E18 ble nedprioritert. Riktignok la samferdselsminister Trygve Bratteli la frem en ambisiøs motorveiplan i 1962 om 800 km motorvei i Sør-Norge innen 1980, men resultatene har uteblitt. Til tross for at det har gått 48 år siden planen ble lagt frem, og 30 år siden planen skulle ha vært gjennomført, er det fortsatt motorvei på under halvparten av veistrekningene fra 1962-planen.

Stortinget behandlet før forrige sommer Fremskrittspartiets forslag til Nasjonal Transportplan, der vi blant annet gikk inn for 2300 km ny motorvei i Norge. Hvis FrPs forslag til Nasjonal Transportplan hadde fått flertall på Stortinget, hadde Norge fått sammenhengende motorvei mellom de største byene med fartsgrense på 120 km/t. Dette ville ha vært i tråd med utviklingen ellers i Europa.

Jeg har nylig vært i Polen og sett med egne øyne hvordan man i Polen bygger infrastruktur i rekordfart. Mens Norge under Ap, SV og Sp bare vil bygge 2 mil motorvei hvert år de neste ti årene, er Polen i full gang med oppfylle planen om 2500 km motorvei (130 km/t) og ekspressvei (110 km/t) i perioden 2007-2012. Omtrent 80% vil være ferdig innen fotball-EM i 2012 som Polen og Ukraina arrangerer sammen. Dette er imponerende, særlig med tanke på at Polen er svært strenge krav til blant annet støyvern. Den storstilte polske motorveiutbyggingen har dessuten ført til at store internasjonale entreprenørselskaper fra hele verden, har valgt å etablere seg i Polen. Dessverre holder disse selskapene seg unna Norge så lenge det bare bygges noen få mil i året.

Alle vet at trygge, nye veier kan bygges uten bompenger. Likevel fører Ap, SV og Sp en politikk som umuliggjør veibygging uten store ekstrakostnader for bilistene. Veiprosjektet Riksvei 7 Sokna-Ørgenvika i Buskerud mellom Oslo og Bergen er et godt eksempel på dette. Her tvinger nemlig de rødgrønne bilistene til å betale 1,62 mrd. kroner i bompenger, men bare 800 millioner kroner av dette skal gå til veibygging. De resterende 820 mill. kronene går til renter og innkrevingskostnader. Annenhver passering er altså penger rett ut av vinduet. Med en gjennomsnittlig passeringspris på 73 kroner, må bommene passeres 22 millioner ganger før de kan rives.

Som politiker er det viktig å være ydmyk, og innse når man har noe å lære av andre land. I mange andre land ser man på veibygging som fremtidsrettede investeringer som vil gi avkastning i fremtiden. Her hjemme har Ap, SV og Sp isteden igangsatt veiprosjekter som gjør livet surt for bilistene. Blant annet har regjeringen brukt 286 mill. kroner på en firkantet rundkjøring i Oslo, og begrunnet dette med at de skal presse folk til å benytte kollektivtrafikk eller sykkel. I Stavanger har regjeringen brukt 119 millioner kroner på å bygge om en rundkjøring på E39 – en ombygging som skal gi lenger køer.

Nåværende finansminister Sigbjørn Johnsen uttalte i 2008 at tiden var tiden var overmoden for å tenke nytt når det gjelder samfunnets behov for investeringer i infrastruktur. Den gang tok han blant annet til orde for løsninger FrP sto alene om, nemlig resultatorientert budsjett- og regnskapsføring slik at investeringer kan avskrives og belånes. Sigbjørn Johnsen har dessverre snudd trill rundt etter at han ble finansminister, og har nå som hovedmålsetting å bringe bruken av oljeinntekter tilbake til 4-prosentbanen. Jeg er helt sikker på at Sigbjørn Johnsen innerst inne vet at infrastrukturinvesteringer ikke er det samme som å bruke opp oljepenger.

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen