Bedre garanti for byggefeil

Forbrukerrådet mener at forbrukerne må få en langt bedre garantiordning for byggefeil, mens byggebransjen mener at forbrukerrådets forslag blir alt for vidtgående – og alt for dyrt.Denne saken ble debattert på NRK onsdag. Det ble tatt frem et skrekkeksempel fra Sunnmøre hvor to boligeiere sliter etter at det ble avdekket grove byggefeil på en ny bolig. Problemet er at byggmesteren er gått konkurs.

Den ene boligeieren oppdaget feilene innenfor to-årsfristen, men det gjorde ikke den andre. Uansett mener forbrukerne at den garantiordningen som gjelder, kun dekker småpenger i forhold til de kostnadene det er å rette opp graverende byggefeil. Vi kjenner ikke saken fra Sunnmøre, men vi forstår selvsagt de frustrerte boligkjøperne.

Stortinget behandler i dag denne saken. Hva som til slutt kommer ut av dette er det for tidlig å si noe om. Men det er viktig at følelsene ikke får ta helt overhånd blant politikerne. Det er også viktig å poengtere at den som kjøper en bolig må forvisse seg om at man handler med seriøse entreprenører eller byggmestre. Dessverre er det alt for mange lurendreiere som jobber i byggenæringen – og som kun er opptatt av kortsiktig profitt og som ikke har verken yrkesstolthet eller kunnskaper nok til å bygge et hus. Konkursrytterne har alt for lett spillerom i dagens Norge.

Den beste garantien for boligkjøpere er at man tar disse kjeltringene før de starter på et eneste boligbygg eller hva de ellers foretar seg på en byggeplass.