Den ene boligeieren oppdaget feilene innenfor to-årsfristen, men det gjorde ikke den andre. Uansett mener forbrukerne at den garantiordningen som gjelder, kun dekker småpenger i forhold til de kostnadene det er å rette opp graverende byggefeil. Vi kjenner ikke saken fra Sunnmøre, men vi forstår selvsagt de frustrerte boligkjøperne.
Stortinget behandler i dag denne saken. Hva som til slutt kommer ut av dette er det for tidlig å si noe om. Men det er viktig at følelsene ikke får ta helt overhånd blant politikerne. Det er også viktig å poengtere at den som kjøper en bolig må forvisse seg om at man handler med seriøse entreprenører eller byggmestre. Dessverre er det alt for mange lurendreiere som jobber i byggenæringen – og som kun er opptatt av kortsiktig profitt og som ikke har verken yrkesstolthet eller kunnskaper nok til å bygge et hus. Konkursrytterne har alt for lett spillerom i dagens Norge.
Den beste garantien for boligkjøpere er at man tar disse kjeltringene før de starter på et eneste boligbygg eller hva de ellers foretar seg på en byggeplass.
- Nøkkelord
- Leder