Raske endringer i mediebildet

Utviklingen skjer raskere enn noen gang i mediebildet. Mange tradisjonelle mediebedrifter sliter, og har man ikke evnen til å omstille og tilpasse seg, kan man fort havne langt bak i køen. Byggeindustrien har for lengst tatt konsekvensen av de store endringene som skjer – og det er også en av årsakene til at vi har fått den ledende posisjonen vi har i Fagpressen og i byggenæringen som vi er opptatt av å følge tett døgnet rundt.

 

I denne uken har vi hatt et styreseminar på vårt eget konferansesenter Bingen i Sverige. Der var også Lasse Gimnes invitert til å holde foredrag. Han er vel en av dem som kan mest om medieutviklingen i Norge. Styret i Byggeindustrien med vår nyvalgte styreleder Jan Hestås (Kruse Smith)i spissen er veldig opptatt å følge utviklingen – og styret står helt og fullt bak de valg som er gjort i Byggeindustrien i vår satsing på bygg.no og våre andre nettsteder. Dette har vi gjort samtidig som vi hele tiden har sørget for å omstille produksjon av selve bladet som fortsatt er grunnpillaren i vår virksomhet.

Vi tror at et blad som Byggeindustrien vil leve lenge. V i tror at en så stor næring MÅ ha et oppegående fagblad som hele tiden kan gi bakgrunnsinformasjon – og som vil være et sted hvor man kan hente ny kunnskap og hvor man kan ha diskusjoner. I motsetning til mange andre trykte medier klarer vi å opprettholde både opplag og inntjening i bladet.

Ellers har det hele tiden vært en ledetråd for oss å følge med i det som skjer – og det er også årsaken til at vi har satset så vidt tungt på internett. Bygg.no er i dag blitt et begrep i byggenæringen – og vi får stadig mange nye lesere som følger oss hver eneste dag. Vi har en fin salgsutvikling på nettet – og det gleder oss stort at stadig flere nå bruker bygg.no og Byggeindustrien når man skal rekruttere folk. Våre stillingspakker på nettet er blitt en suksess.

Men den viktigste årsaken til at vi lykkes er at vi har medarbeidere som står på tidlig som sent – og som er positivt opptatt av arbeidet sitt. Vi har også en utrolig stor kontaktflate ute i næringen – og vi får daglig inn en rekke tips om nyheter og annet som blir fulgt opp både i bladet og på nettsidene våre.

Det har aldri vært produsert flere nyheter og mer stoff enn i dag. Fremveksten i de sosiale medier er stor. Facebook , Google og Twitter er snart på alles lepper. Men problemet er å få oversikten i informasjonskaoset. Det er kanskje her Byggeindustrien, bygg.no, anlegg.no og våre andre nettsteder kan ha en viktig misjon. Vi filtrer informasjon gjennom hele døgnet. Det betyr at vi alltid har oppdaterte saker som vi vet er viktige for byggenæringen. Byggeindustrien følger med for deg!