Vulkanaske kan forsinke prosjekter

I det luftrommet over Norge og store deler av Europa er stengt eller sterkt begrenset løper det en risiko for fremdrifts- og kostnadsmessige konsekvenser for pågående og forestående byggeprosjekter.

Eksempler på tilfeller hvor denne risikoen vil realisere seg er dersom entreprenøren eller byggherren for å opprettholde fremdriften i prosjektene er avhengig av materiell eller personell som skal fraktes med fly, skriver Grette på sine nettsider.

Et svært praktisk eksempel er dersom entreprenørens utstyr havarerer og man trenger reservedeler som må sendes med fly. Et annet eksempel er der entreprenørens personell – det være seg ansatte eller kontraktsmedhjelpere – ikke befinner seg konstant i nærheten av byggegropa, men skal ankomme med fly. Det siste er særlig aktuelt for fagpersonell som kun er inne i enkelte tidsvinduer under prosjektet.

Den islandske vulkanasken kan således medføre forhold som utløser en handlingsplikt for aktører i byggebransjen, dersom man vil unngå at det rettes krav mot en.

ENTREPRISERETTSLIGE KONSEKVENSER

Rettigheter

Ekstraordinære vær- og naturforhold regnes som force majeure etter standardenes system. I medhold av NS 8405 pkt. 24.3 og NS 8406 pkt. 20 har både entreprenøren og byggherren krav på fristforlengelse dersom fremdriften i prosjektet forsinkes som følge av forhold utenfor partenes kontroll. Dette omfatter vulkanutbrudd med den følge at entreprenørene og byggherren har krav på fristforlengelse tilsvarende den fremdriftsvirkningen som vulkanutbruddet forårsaker. Det samme gjelder selvsagt for underentreprenører etter NS 8415 pkt. 24.3, for totalentreprenører etter NS 3431 pkt. 22.2.1 og for totalunderentreprenører etter NS 3406 pkt. 22.2.1. For kontrakter regulert av NS 3430 hjemles entreprenørens rett til fristforlengelse i pkt. 17.2.1 og byggherrens rett til fristforlengelse i pkt. 17.7.

Handlingsplikt

Entreprenørene er forpliktet til å samarbeide med oppdragsgiverne for å forebygge og begrense skadevirkningene av en slik fristforlengelse, jf. NS 8405 24.5 annet ledd/NS 3430 punkt 17.3.

Videre er entreprenørene og byggherrene forpliktet til skriftlig å varsle krav om fristforlengelse for prosjekter som rammes av at luftrommet er stengt. Plikten følger både av lojalitetshensyn og for ikke å tape retten til fristforlengelse, jf. NS 8405 pkt. 24.4, jf. 24.3/NS 3430 punkt 17.5. Varselet må skje uten ugrunnet opphold, hvilket i det foreliggende tilfelle innebærer at det må varsles innen få dager.

Det er følgelig nødvendig å kartlegge hvilke prosjekter som vil kunne rammes av at luftrommet er og fortsatt vil være stengt, samt varsle krav om fristforlengelse i disse. Dette innebærer at en rekke entrepriseprosjekter vil kunne få forskjøvet avtalte overtakelses-/ferdigstillelsesfrister tilsvarende forholdets varighet, noe som vil kunne få økonomiske konsekvenser for både byggherre- og entreprenørsiden i bransjen.

Det er viktig å være klar over at dersom kontrakten er regulert av enten NS 8405 eller 8406 taper også byggherren krav på fristforlengelse dersom han ikke varsler entreprenøren skriftlig. Dette har først og fremst betydning for prosjekter organisert med delte entrepriser.

Hvilke krav som er aktuelle

Man har altså krav på fristforlengelse tilsvarende det antall dager hindringen varer. Man har imidlertid ikke krav på å få tilleggsvederlag, jf. NS 8405 pkt. 25.2 første ledd/NS 3430 punkt 17.4. Dette gjelder for eksempel merutgifter til rigg- og drift, produktivitetstap osv. For kontrakter inngått på bakgrunn av NS 3430 gjelder unntak for merutgifter som pådras til sikring av arbeidene og til å holde arbeidsstokken i beredskap, forutsatt at det dreier seg om nødvendige eller forsvarlige sikrings- og beredskapsutgifter i byggherrens interesse. Dette følger av NS 3430 punkt 21.1 tredje ledd og alminnelige prinsipper.

Entreprenørene vil kunne bli berørt også i tilfeller hvor de skal inn å utføre arbeid etter en entreprenør som er forsinket grunnet vulkanutbruddet.

Byggherren vil ha krav på fristforlengelse ovenfor en entreprenør dersom en eller flere sideentreprenører er forsinket, jf. NS 8405 pkt. 24.3/NS 3430 punkt 17.7. Det samme gjelder i kontrakter basert på NS 8406, 8415 og NS 8416. For å unngå å måtte dekke merutgifter i denne sammenheng, må byggherren skriftlig varsle krav om fristforlengelse for forsinkelser hos eventuelle sideentreprenører. I motsatt fall mister byggherren sitt krav på fristforlengelse. Manglende varsel og den påfølgende forsinkelsen blir dermed definert som en svikt i byggherrens medvirkningsplikt som gir den ikke streikende bedrift krav på vederlagsjustering etter NS 8405 pkt. 25.2 bokstav b). Tilsvarende vil gjelde for kontrakter basert på NS 3431, NS 3406, og vil også gjelde som et utgangspunkt for entrepriseprosjekter der det ikke er vist til NS-standardene i avtaledokumentet eller det ikke er opprettet et avtaledokument. I disse tilfellene er det imidlertid ikke noe særskilt krav til skriftlig varsling fra byggherrens side.

Hva gjelder kontrakter basert på NS 8405 vil byggherren ensidig kunne pålegge en entreprenør å forsere inn forsinkelser som hindringen påfører prosjektet, mot å dekke entreprenørens forseringsutgifter, jf. NS 8405 punkt 22.2 sammenholdt med pkt 25.2 bokstav a).

Grettes hjemmeside finner du her