Byggmakker vant retailpris

Kreativt Forum har kåret Byggmakkers ”Hemmelige tjenester” til årets retailkonsept innen kategorien internmotivasjon og innsalgsprogrammer.

- Veldig hyggelig og inspirerende at markedsføringsbyråenes eget fagorgan anerkjenner det arbeidet vi gjør for å motivere ansatte til å utvikle våre tjenester og service ovenfor våre kunder, sier Morten Skinnarmo, ansvarlig for proff og tjenestekonsepter i Byggmakker Norge.

Byggmakker lanserte i 2009 en internkampanje som hadde som målsetting å synliggjøre mange av de ukjente tjenestene de ulike Byggmakkerbutikkene tilbyr sine kunder.

- Formålet var å dele kunnskap og erfaringer og forhåpentlig få frem ideer som vi kunne utvikle konseptuelt og gjøre gjeldende for hele kjeden. Resultatet av kampanjen gikk over all forventning med nesten 600 innsendte bidrag. Flere av bidragene er nå under videreutvikling og skal tas i bruk av hele kjeden, sier Skinnarmo.

Innholdet i kampanjen

Kampanjen ble gjennomført som en filmlansering med store filmplakater, mulighet til å laste ned forhåndsvisning av filmen til mobil, trykket gradert saksmappe med spor og ledetråder, DVD-plate med to scener og bakomfilm og egen intern kampanjewebside. På websidene (naturligvis passordbeskyttet med hemmelig kode) fikk alle ansatte tilgang til alle avslørte ”hemmelige tjenester” samt muligheten til å rapportere nye. Brukeren registrerte tjenester direkte på websiden, på trykket registreringsskjema, via SMS/MMS og på automatisk telefonsvarer der de ble instruert av spesialagent ”Jack Slim”. I flere uker ble også intranettet benyttet aktivt for å fremheve flere av innspillene i ren ”VG avslører” stil.

Imponerte juryen

I fagjuryens begrunnelse for valget av hemmelige tjenester, skriver de at;

”Vinneren tar sine ansatte på alvor. Gjennom konseptet tar vinnerbedriften sats og inkluderer alle ansatte i en inkluderende, leken og morsom kampanje. Kampanjen var flott innpakket og gjennomført ned til hver minste detalj. Den var med på å skape både nysgjerrighet og stolthet til det å være ansatt i bedriften. Ledelsen byr på seg selv på en flott måte, ved å spille sentrale roller i kampanjen, men ”helten” var til syvende og sist de ansatte som skapte kampanjen. Det var små barrierer for å delta; alle virkemidler fra nett til telefon var tatt i bruk.

Vinneren kan også dokumentere imponerende resultater. Målsettingen var å kapre 100 ansatte / ideer i en intern base og ved kampanjeslutt hadde man 600 ansatte, med flere ideer på hvordan bedriften kan bli bedre på service og yte flotte tjenester til sine kunder. Juryen er ganske sikker på at i dag er det neppe noen hemmelige tjenester igjen i Byggmakker og de har masse ”mat” i fremtiden til å skape aktiviteter for å tilfredsstille oss – kundene”.