Åpner for fly i nord

Det blir åpnet for begrenset flygning i luftrommet mellom Trondheim og Stokmarknes fredag mellom kl. 9 og 20. Søndag kan det også gå fly fra Gardermoen.

Vulkansk aske som å sandblåse flyet

Vulkansk aske kan gjøre stor skade på fly. Det kan sammenlignes med sandblåsing dersom et fly treffer slik aske. I verste fall kan motoren stanse, forteller SAS’ basesjef i Norge, Eivind Bjurstrøm.

– Vi er veldig hardt rammet her i Norge denne gangen, og det er leit for passasjerene, sier Bjurstrøm til NTB.

De senere årene har det vært 15 nestenulykker med fly som følge av vulkansk aske, ifølge United States Geological Survey.

Det trolig aller mest kjente eksempelet på hva asken kan gjøre med et fly, kom i 1982 da et British Airways-fly på vei over Indonesia fikk stans på alle fire motorer. Da flyet kom ut av askeskyen, lot motorene seg igjen starte.

Det samme skjedde med et KLM-fly over Alaska sju år senere.

– Siden den tid har vi fått mye bedre varslingssystemer, forteller Bjurstrøm.

Sandblåses

Det vulkansk aske gjør med et fly, kan sammenlignes med å utsette det for sandblåsing, forteller inspektør Bruno Arntsen i SAS Tech på Gardermoen.

– Det kan være alt fra at passasjervinduene blir ripete til langt verre ting, forklarer Arntsen. Når flyet møter aske i høy fart kan det også gjøre at frontruten blir så oppripet at det ikke går an å se gjennom den.

Instrumenter forstyrres

Asken kan også påvirke flyets instrumenter, for eksempel pitotrørene, som brukes til å måle flyets hastighet.

– Sensorene i pitotrørene gir informasjon til hastighetsmåleren. Hvis disse rørene tettes eller forstyrres på annen måte, vil det gi flygeren gal informasjon. En flyger må vite hvilken hastighet flyet har for å kunne håndtere det sikkert, forklarer basesjef Bjurstrøm.

En del av flyets instrumenter benytter også luft utenfra til kjøling, og disse luftinntakene kan tettes av aske. Dessuten kan asken trekke inn i kabinen slik at passasjerene trenger oksygen, noe det er en begrenset mengde av om bord.

Mest kritisk for motorer

Det aller verste vulkansk aske kan føre til, er motorstans.

– Asken når inn i motorens brennkammer, der den vil få en høy temperatur og smelte, noe som vil kunne tette motoren. Da gir ikke motoren noen skyvekraft. På godt norsk betyr det at den stopper. Men dette skjer kun ved høy konsentrasjon av aske, og det er ikke veldig vanlig, sier Bjurstrøm.

Her kan du se Metorologisk Institutts analyse av hvordan røyken vil bevege seg de nærmeste dagene

– Prognosene tilsier at det åpne luftrommet blir tilnærmet fritt for aske i tidsrommet, opplyser Luftfartstilsynet.

Situasjonen blir fortløpende evaluert utover dagen.

Avinor og Luftfartstilsynet opplyste fredag morgen at åpningen av luftrommet i nord er begrenset.

Resten av luftrommet i Norge er fortsatt stengt på grunn av askeskyen som driver fra Island etter vulkanutbruddet.

Prioriterer luftambulanser
Sikkerhetssjef Håvard Breivik ved Bodø lufthavn bekrefter at flyplassen nå er delvis åpnet, men at luftambulanser vil bli prioritert.

– Luftrommet er åpnet fra klokken 9, men situasjonen vurderes fortløpende. Luftambulanse og den typen virksomhet vil være prioritert, men det vil også gå noe kommersiell trafikk, sier han til NTB.

Kun noen av flyavgangene vil gå som normalt, og han oppfordrer derfor de reisende til å holde seg orientert på flyselskapenes nettsider.

– Vi vet ikke hvor lenge dette kan vare og prognosene kan endre seg i løpet av dagen, sier han.

I Bodø skulle første fly etter planen lette klokken 10.02.

Gardermoen søndag
Reisende på Østlandet må trolig vente til søndag før det kan bli aktuelt for fly å lette fra Gardermoen.

For mens været er i ferd med å bedres i de nordlige delene av landet, er prognosene for Østlandet, frigitt klokken 8 fredag morgen, fremdeles dyster lesing.

– I de kommende dagene vil Sør-Norge hele tiden være rammet. Men ifølge prognosene ser det ut til at det blir en endring i luftstrømmene i løpet av lørdag. Er vi riktig heldige kan Gardermoen åpne i løpet av søndag, sier vakthavende meteorolog Jan-Erik Brandt ved Meteorologisk institutt til NTB.

Best flyvær i nord
I Norge er det de nordlige delene som får det beste flyværet det kommende døgnet. Fredag morgen ble det åpnet for flytrafikk nord for Trondheim, men åpningen av Værnes er trolig kortvarig.

– Nord-Norge vil i den nærmeste tiden ha vesentlig bedre prognoser enn Sør-Norge. I løpet av kvelden vil imidlertid Trøndelag igjen rammes av askeskyen og Værnes vil trolig bli stengt, opplyser meteorologen.

Også de sørlige delene av Europa vil bli hardere rammet den nærmeste tiden. Det neste døgnet vil askeskyens utbredelsesområde strekke seg til de sørlige delene av Tyskland og Frankrike. Det vil også strekke seg østover og inn i Russland.

Mye nedbør
Et lavtrykk på vei inn fra Island kan bidra til å begrense askeskyen. En kraftig vindstrøm bærer lavtrykket mot sørøst. Dette vil gi mye nedbør i Vest- og Midt-Norge lørdag. I løpet av 24 timer kan det falle så mye som 100 millimeter nedbør. Mest nedbør ventes sør for Stad og i vestlige fjelltrakter i Sør-Norge.

Nedbøren som følger askeskyen vil ha en positiv effekt på spredningen av partikler i atmosfæren. Vanndråpene vil bidra til å ta partiklene ned. Det er spesielt Østlandet som vil nyte godt av dette, opplyser Meteorologisk institutt.

Lavtrykket vil fortsette ferden sørøstover i løpet av helgen. Dette betyr at nordlige områder går klar av asken i helgen.