Byggevarekjedene tar større jafser

De store byggevarekjedene tar stadig større jafser av byggevaremarkedet gjennom å ta markedsandeler også i kriseåret 2009.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Den gjennomsnittlige nedgangen for byggevarekjedene var på 8,3 prosent, mens totalmarkedet hadde en nedgang på ni prosent sammenliknet med 2008. Dette viser markedsanalysen som bransjeorganisasjonen Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF) foretar årlig. Her inngår alle de store byggevarekjedene.

Analysen viser at det i Norge er i overkant av 1000 byggevarehandelsutsalg med bredt vareutvalg. Av disse er knapt 800 kjedetilknyttet med en samlet omsetning på 31,1 milliarder kroner. De ikke-kjedetilknyttede ca 240 utsalgene anslås å ha en omsetning på i underkant av 5,7 milliarder kroner. Samlet omsetning gjennom denne typen utsalg antas å ha vært ca 36,8 milliarder kroner i 2009.

I tillegg kommer omsetningen av byggevarer gjennom fargehandlere, interiørutsalg, jernvare- og industriforretninger, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre spesialforretninger, utsalg med smalt sortiment, og de mange utsalg som selger byggevarer sammen med andre varer. TBF estimerer at omsetning gjennom disse typer utsalg lå på i overkant av 18 milliarder kroner i fjor.

Samlet sisteleddsomsetning av de vareslag man finner hos byggevarehandlere med bredt vareutvalg, anslås følgelig å ha vært rundt 55 milliarder kroner i 2009.

Det er først og fremst proffsegmentet som står for omsetningssvikten i 2009. Statistikk fra TBF Markedsinformasjon antyder en omsetningssvikt på i underkant av 15 prosent på proffsegmentet, mens privatsegmentet hadde en vekst på i underkant av 1 prosent i 2009, heter det i en pressemelding fra TBF.

Powered by Labrador CMS