Byggevarekjedene tar større jafser

De store byggevarekjedene tar stadig større jafser av byggevaremarkedet gjennom å ta markedsandeler også i kriseåret 2009.

Den gjennomsnittlige nedgangen for byggevarekjedene var på 8,3 prosent, mens totalmarkedet hadde en nedgang på ni prosent sammenliknet med 2008. Dette viser markedsanalysen som bransjeorganisasjonen Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF) foretar årlig. Her inngår alle de store byggevarekjedene.

Analysen viser at det i Norge er i overkant av 1000 byggevarehandelsutsalg med bredt vareutvalg. Av disse er knapt 800 kjedetilknyttet med en samlet omsetning på 31,1 milliarder kroner. De ikke-kjedetilknyttede ca 240 utsalgene anslås å ha en omsetning på i underkant av 5,7 milliarder kroner. Samlet omsetning gjennom denne typen utsalg antas å ha vært ca 36,8 milliarder kroner i 2009.

I tillegg kommer omsetningen av byggevarer gjennom fargehandlere, interiørutsalg, jernvare- og industriforretninger, kjøkkenutsalg, varmesentre og andre spesialforretninger, utsalg med smalt sortiment, og de mange utsalg som selger byggevarer sammen med andre varer. TBF estimerer at omsetning gjennom disse typer utsalg lå på i overkant av 18 milliarder kroner i fjor.

Samlet sisteleddsomsetning av de vareslag man finner hos byggevarehandlere med bredt vareutvalg, anslås følgelig å ha vært rundt 55 milliarder kroner i 2009.

Det er først og fremst proffsegmentet som står for omsetningssvikten i 2009. Statistikk fra TBF Markedsinformasjon antyder en omsetningssvikt på i underkant av 15 prosent på proffsegmentet, mens privatsegmentet hadde en vekst på i underkant av 1 prosent i 2009, heter det i en pressemelding fra TBF.