Varsku her.

Det er et særdeles tankevekkende innlegg Frode Nilsen i LNS har i vår gjestekommentarspalte på bygg.no om anleggsnæringen og kapasitet. Dette innlegget viser også med all mulig tydelighet at det ikke er samsvar mellom de signaler politikerne kommer med, og det som faktisk skjer. Det ble lovet å trappe opp bevilgningene til nødvendige anleggsprosjekter, men i stedet har vi fått en dramatisk nedgang i investeringene.

Mye skyldes selvsagt at det har vært en sterk svikt i det private marked både på boliger og yrkesbygg. Dette merker anleggsbransjen øyeblikkelig. Det er de som skal legge infrastrukturen i veier, vann- og kloakkanlegg, tomter m v. På grunn av alle lovnadene ble det bygget opp kapasitet – og flere utenlandske selskap har også invadert Norge. I og med at markedet har falt så vidt mye, er det blitt ett rottereis som ingen er tjent med.

Det er viktig at anleggsnæringens organisasjoner nå tar opp denne saken med de berørte myndigheter. Terje R Venold i Veidekke bekrefter de opplysningene som Frode Nilsen legger frem. Venold sier at konkurransesituasjonen i anlegg i dag er langt tøffere i Norge enn i Sverige. Veidekke tar kun de oppdragene som man tjener på. Mange andre må ta det de får. Det at mange selskap tvinges til å ta jobber som vil bety underskudd er jo høyst beklagelig, men mange kjemper en bitter kamp for å redde det siste de har av fagfolk og kompetanse i egen bedrift.

Når statistikken til Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) viser en nedgang på 40 % fra 2008 – 2009 er det grunn til bekymring. Statistikken viser en nedgang fra 4,1 mill m3 til 2,4 mill m3.

Situasjonen er så alvorlig at vi roper Varsku her!

Ellers diskuteres det nå heftig om staten har spart eller vunnet på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold i veisektoren. En egen rapport er utarbeidet om de erfaringer man har gjort seg siden man startet konkurranseutsettingen. Saken var til høring i Stortinget denne uken.

Det er ikke tvil om at mange private entreprenører har tapt stort på de første kontraktene. Man var kanskje naiv – og man var vel ikke klar over hvor store de faktiske utgiftene ville bli til slikt vedlikehold. I gamle dager hadde vel heller ikke Statens vegvesen regnet inn alle sine administrasjons- og andre kostnader i vedlikeholdet på de enkelte strekningene. Anbudsgrunnlaget var kanskje noe tynt. På den annen side var vel de private entreprenørene så sultne på å få jobbene at de gikk utrolig ned i pris på disse kontraktene. Mange selskaper har måttet avskrive til dels store tap på disse vedlikeholdskontraktene.  

Nå har man lært – og vi har inntrykk av at prisene på de nye kontraktene er mer fornuftige enn det man startet med. I denne saken må man være edruelig – og det nytter ikke å se på dette svart og hvit.

Man har også lært at drift og vedlikehold krever spesiell kompetanse. Har man ikke denne kompetansen bør man ikke gå inn i slike jobber.

 

Les innlegget til Frode Nilsen her:

http://www.bygg.no/id/50691.0

Se Terje R Venolds blogg her:

http://www.terjes-tanker.no/article39340.ece