Sikringarbeidet på Opdølstranda avsluttes

Arbeidet med å montere det siste fanggjerdet i Oppdølsstranda blir avslutta fredag 22. januar. Statens vegvesen åpner riksveg 70 mellom Sunndalsøra og Oppdøl for fri ferdsel fra kl 1400 samme dag.

I uke fem, fra 1. til 5. februar, blir det igjen kolonnekjøring for å utføre avsluttende arbeider. Kolonnetidene blir da de samme som vi har nå.

Det vil også foregå mindre sikringsarbeider i Oppdølsstranda i hele februar, men dette arbeidet kan gjøres mens det er fri ferdsel på strekninga.

Utførte sikringsarbeider - prioritet 1 og 2

Statens vegvesen har siden i august 2009 gjennomført flere tiltak for å redusere skredrisikoen på strekninga. Det er til sammen montert 250 meter fanggjerder, hvorav 130 meter består av et 7 meter høyt gjerde på strekninga mellom Trettøy- og Midtbekktunnelen. Dette er et av de kraftigste og høyeste fanggjerdene som er montert i Norge så langt. Gjerdet er montert i bakkant av eksisterende gjerder, og dette vil dermed fungere som en ekstra og forsterket barriere mot nye steinsprang. Mellom Sandvika og Fonnafonntunnelen er eksisterende gjerde forlenget med 60 meter i hver retning.

Videre er 5 større enkeltblokker på inntil 150 tonn sprengt ut med dynamitt. En siste steinblokk på om lag 50 tonn ble rensket ned ved hjelp av slegge fra helikopter. Denne metoden var ikke tidligere prøvd i ren skredforebygging, men ga her et vellykket resultat.

Disse tiltakene samsvarer med forslagene benevnt som prioritet 1 og 2 i risikovurdering som ble lagt fram av Multiconsult i juli. I tillegg er det utført en del enklere tiltak etter prioritet 3 som bl.a. består av inspeksjoner og fjellrensk i skjæringer og over tunnelmunninger.

Nå som vi har gjennomført sikringstiltakene nevnt ovenfor, mener vi at skredrisikoen på Oppdølsstranda er redusert tilstekkelig til at vi kan akseptere fri ferdsel også for busstransport.

Tilknyttet utviklingsarbeid

Som det første stedet i landet er vi nå i ferd med å gjennomføre radarkartlegging av steinsprangfare mot veg. Dette gjøres i de mest rasutsatte partiene i Oppdølsstranda. Metoden er tidligere brukt til kartlegging av større fjellskred, bl.a. ved Mannen i Rauma og Åknesrenna i Stranda. Målet med prosjektet å kartlegge om det er målbar bevegelse flere steder i fjellsida, samt å teste ut metoden for eventuell bruk også andre steder i landet.

Båtskyss

Båtskyssen mellom Sunndalsøra og Oppdøl fortsetter som før inntil vi har utført de avsluttende arbeidene i februar. Deretter blir det etablert en skoleskyssordning. I løpet av februar har vi utbedret kaiene på Sunndalsøra og på Oppdøl, og har dermed to fullt intakte beredskapskaier.

Etter hendelsene i juni 2009 er de totale kostnadene for sikringsarbeidet i Oppdølsstranda inkludert båtskyssen 41 millioner kroner.