Biodiesel trygg i kulda

Biodiesel liker ikke kulde, men Statoils biodiesel med 7 prosent innblanding tåler kulde like godt som vanlig diesel, sier produktsjef Ann-Cathrin Vaage til NTB.

Hun forklarer dette med at raffineriet spesialkonstruerer vanlig diesel før den blandes med biodiesel og derved oppnår man samme egenskaper. 93 prosent spesialkonstruert diesel og 7 prosent biodiesel gir en trygg blanding.

– Jeg kan forsikre at vår biodiesel har like gode kuldeegenskaper som vanlig diesel, sier Vaage.

Men det betyr ikke at diesel er et drivstoff som passer i ekstremt kaldt vær.

Vaage sier at vanlig diesel og biodiesel begynner å utvikle oljekrystaller, eller vokskrystaller som det kalles, ved 22 kuldegrader. Hvis temperaturen fortsetter å falle til under 30, kan filtrene bli tette og bilen stoppe.

På spørsmål om mange dieselbiler har problemer i kulda sier Vaage at hennes kontakter i NAF opplyser at de fleste bilene som stanser i kulda har problemer med batteriet. Det er de færreste som stanser fordi dieselfilteret går tett, ifølge NAF.

Vaage anbefaler generelt at en dieselbil, enten den går på biodiesel eller vanlig diesel, brukes jevnlig i kulda, og i tillegg bør drivstoffilteret renses i tide.