Tryggere og enklere å få gode håndverkertjenester

Tirsdag 1. desember  legger Arbeidsutvalget for håndverkertjenester fram sin rapport som viser hvilke tiltak som kan gjøres for å øke forbrukernes tillit til kjøp av håndverkertjenester, skriver BNL på sine hjemmesider.

BNL har sammen med Byggmesterforbundet, NRL og Norsk Teknologi representert byggenæringen i utvalget som har vært ledet av Forbrukerrådet.

På samme pressearrangement  lanseres også de nye elektroniske forbrukerblankettene for håndverkertjenester som nå er gratis å bruke for alle som skal bygge eller pusse opp. 

Forbrukerrådets avdelingsdirektør Roger Helde vil stå for den offisielle overrekkelsen av rapporten til statssekretær Henriette Westhrin i Barne- og likestillingsdepartementet . I tillegg åpner Westhrin online-løsningen av de frikjøpte forbrukerblankettene.

Rapporten er utarbeidet i et samarbeid mellom Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Konkurransetilsynet, Husbanken, BNL (Byggenæringens landsforening), NRL (Norske rørleggeres landsforbund), Nelfo (foreningen for EL- og IT-bedriftene) og Byggmesterforbundet.

Arrangementet er et samarbeid mellom Barne- og likestillingsdepartementet, Husbanken, Byggenæringens landsforening, Standard Norge, Standard Online (standardiseringens salgsselskap) og Forbrukerrådet.