Foreslår permanent FoU-senter i byggenæringen

Styret i Byggekostprogrammet foreslår at det øremerkes en bevilgning over Statsbudsjettet til FoU- og innovasjonsinnsats knyttet til bygg, anlegg og eiendom. (Se video)

De ønsker 100 mill. kroner pr. år for årene 2011-2014, til sammen 400 mill. NOK, og at det forutsettes minst like stor innsats fra næringens side.

Det anbefales at bevilgningen i sin helhet forvaltes av det nye senteret.

Det foreslås at det nye senteret etableres som en selvstendig virksomhet eid av myndighetene og BAE-næringen i fellesskap, og at det knyttes administrativt og kontormessig til Statens bygningstekniske etat.

I brev av 26. august 2008 ba daværende kommunal- og regionalminister Magnhild Meltveit Kleppa styret i Byggekostnadsprogrammet komme med forslag til hvordan resultater og erfaringer fra Byggekostnads-programmet skulle kunne føres videre.

Undersøkelser i Norge og mange andre land viser en entydig sammenheng mellom en høy andel FoU- og innovasjonsinnsats og høy produktivitet og verdiskaping i en næring. FoU-andelen i BAE-sektoren er for lav. Til BAE-sektoren regnes privat og offentlig bygg- anleggs- og eiendomsnæring, forsknings- og utdanningsmiljøene og det offentlige myndighetsapparatet som har tilknytning til bygg, anlegg og eiendom.

Det foreslås derfor et samarbeid mellom BAE-næringen og myndighetene om et felles løft gjennom at det opprettes et nytt Senter for forsking, utvikling og innovasjon i BAE-sektoren, og at myndighetene og næringen sammen øker sine investeringer for å nå kortsiktige og langsiktige mål om en bærekraftig kvalitet på bygg, anlegg og eiendom i Norge, og en konkurransekraftig næring.

Et nytt senters primære mål skal være å oppnå størst mulig effekt av sektorens FoU- og innovasjonsarbeider. Senterets oppgaver kan deles i tre:

1. Formidle og implementere resultater fra BAE-sektorens FoU- og innovasjonsprosjekter, blant annet ved å videreutvikle metoder og apparat fra Byggekostnadsprogrammet, slik at det skapes raskere og mer varige forbedringer.

2. Utvikle og vedlikeholde en helhetlig plan for forskning, utvikling og innovasjon innen bygg og infrastruktur i Norge.

3. Koordinere BAE-sektorens ulike innsats innen FoU og innovasjon slik at den totale prosjektportefølje til enhver tid er best mulig innrettet mot å oppfylle en helhetlig plan, og slik at resultater deles og bidrar til høyest mulig avkastning på den samlede innsatsen.

Senteret anbefales opprettet som en selvstendig virksomhet knyttet til Statens bygningstekniske etat, og eiet av staten og næringen i fellesskap.

Det foreslås en øremerket bevilgning over Statsbudsjettet til FoU- og innovasjonsinnsats knyttet til bygg, anlegg og eiendom, på 100 mill. NOK pr. år for årene 2011-2014, til sammen 400 mill. NOK, og at det forutsettes minst like stor innsats fra næringens side. Det anbefales at bevilgningen i sin helhet forvaltes av det nye senteret.

Ut over å etablere gode formidlingsopplegg anbefales det at et felles løft i perioden 2011-2014 prioriterer satsingsområdene energi, klima og miljø, næringens lærings- og endringsevne, kultur og ledelse, prosjektprosesser, bærekraftige løsninger og IKT-nyvinninger.

Produksjon og drift av bygg, anlegg og eiendom står for opp mot 40% av landets totale råvare- og materialforbruk, energiforbruk og produksjon av fast avfall. Næringen har også høye utslipp av klimagasser. FoU og innovasjon i BAE-sektoren vil være et viktig bidrag for å nå nasjonale mål og oppfylle internasjonale forpliktelser slik disse blant annet er omtalt i Miljøhandlingsplan for bolig- og byggsektoren (KRD s "Bygg for framtida"). Disse gjelder både eksisterende og nye bygg og anlegg. Forbedringer og kompetanseutvikling på disse områdene kan dessuten gi ytterligere innovasjons- og konkurransekraft som kan utnyttes til å skape ny næringsutvikling på bærekraftige temaer også for andre sektorer.

Produktivitetsutvikling i utførende del i byggsektoren har ifølge Prognosesenteret vært negativ siden 1990 tallet – og er betydelig svakere enn i andre næringer. Dette binder opp for mye ressurser, spesielt arbeidskraft, og vanskeliggjør mulighetene for å nå nye energi-, miljø- og klimamål raskt nok. BAE-sektoren må ta tak i dette selv, men vil være avhengig av bredt samarbeid og av at satsingen tar hensyn til stor variasjon av bransjer, overvekt av små bedrifter og stor geografisk spredning for å kunne skape vesentlige samfunnsgevinster.

Byggekostnadsprogrammet har vært et samarbeid mellom myndighetene og næringen hvor man har lykkes med å løfte i flokk. Programmet har vist at offentlige midler også utløser stor innsats fra næringens side og gir større muligheter for en innretning av satsingen som tjener bredden i næringen og samfunnsbehovene. Det er skapt en kultur for samarbeid og resultatdeling hos de deltagende virksomhetene som man tidligere ikke har hatt.

BAE-næringen er med sine mer enn 60 000 landets desidert største målt i antall bedrifter. Kun olje- og gass- sektoren har for øyeblikket høyere verdiskapning. BAE-næringen sysselsetter totalt ca. 330 000 arbeidstakere og er en forutsetning for virksomhet i alle distrikter. Årlig omsetning for 2007 var ca 570 mrd NOK. I en så stor økonomisk virksomhet vil en prosentvis forbedring gi en betydelig samfunnsøkonomisk gevinst.

Les mer på Byggekostprogrammets hjemmesider