Raskere frem sikkert hjem!

For Høyre er en ny transportpolitikk og nye løsninger svært viktig fordi det gir enkeltindividet personlig frihet og livskvalitet og næringslivet konkurranseevne og bedre produktivitet.

Øyvind Halleraker

Stortingsrepresentant for Høyre.
Sitter i Transport og kommmunikasjonskomitéen.

Andre gjestekommentatorer

Peder B Backe, BackeGruppen
Ketil Lyng, BNL
Per Sandberg, Stortinget (Frp)
Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk
Steinar Gullvåg (A)
Bjørn Erik Øye, Prognosesenteret
Geir M. Aarstad, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
På Egil Rønn, AF
Jon Sandnes, EBA
Gunnar Kvassheim, Stortinget (V)
Liv Kari Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS

Et grønnere samfunn er også viktig for Høyre, derfor må vi redusere utslipp og stimulere til adferds endring som gir oss alle en hyggeligere hverdag. Vi mener at vi i den neste 10 års perioden har et unikt handlingsrom, og vi vil bruke en vesentlig del av oljeinntektene på fremtidsrettet infrastruktur som vei og jernbane.

Høyres transportplan
Hovedelementene i Høyres transportplan er nedfelt i en 23 punkt tiltaksplan. Her går vi inn for 107 mrd til nye riksveier, det er 31 mrd mer enn regjeringen. Vi vil ha 50 mrd kr til vedlikeholdsfond - avkastningen vil i 10 års perioden gi minst 20 mrd til vedlikehold. Det vil rette opp det enorme etterslepet som har bygget seg opp. De fleste av oss er avhengige av offentlige veier hver eneste dag. Veier er staten ansvar, da blir det ekstra ille når staten svikter. Høyre har nå lansert en moderne og offensiv transportplan som vil løfte vei og banestandarden i Norge.
Dagens veistandard er altfor dårlig. Det er for mye klatting og lite helhet.

Nye løsninger på store problemer
Det er nødvendig med nye løsninger og store grep for å ta igjen det enorme etterslepet som har bygget seg opp, og å heve standarden på vei, bane og kollektivtrafikk.

At folk kommer lett fra A til B er en investering i næringslivet og morgendagens velferd.

Vi må ha økt trafikksikkerhet, bedre rassikring og dermed færre tragiske ulykker.
Høyre vil ha et fremtidsrettet togtilbud du kan stole på - over hele landet, også på vestlandet. I by områdene som Haugesund trengs en solid satsing på kollektivtiltak.

Høyre vil bygge veier dobbelt så raskt som regjeringen!
Regjeringen har ikke levert. Det er tydelig for alle som stamper i kø hver morgen og som opplever dårlig veistandard og ulykker. Med regjerings opplegg vil det ta 30 år før vi får et tjenlig hovedveinett, vi i Høyre vil gjøre dette på halve tiden. NTP er for lite ambisiøs og inneholder bare mer av det som ikke virker. Det er ingen nye tanker eller nye grep som kan gi oss raskere utbygging.

Modernisering
Derfor vil Høyre modernisere samferdselspolitikken, ta nye utradisjonelle grep, slik at vi får mer, bedre og tryggere vei og jernbane. Det er også behov for nye former for hvordan vi bevilger og budsjetterer innenfor staten, for å optimalisere utbyggingen av store prosjekter. Vi vil gi Statens vegvesen en friere rolle og at Staten tar ansvar for standarden og planansvaret på hovedveiene. Det vil bidra til vesentlig kortere planleggings- og realiseringstid. Opprette et uavhengig veitilsyn for veier, kjøretøy og trafikanter, slik vi har det i luftfarten og innenfor jernbanen. Vi vil dermed rendyrke Statens vegvesen som fristilt ansvarlig utbygger av riksvegene, med tilgang til nye og smarte utbyggningsmåter.

Offentlig privat samarbeid OPS
Vi vil videreføre suksesshistorien med offentlig-private prosjekter (OPS), og vil igangsette 3-5 prosjekter årlig. Høyre går nå inn for å start byggingen av 23 vitale veistrekninger i Norge innenfor OPS - Offentlig-Privat-Samarbeid, i kommende NTP periode. Dette er en ny og moderne måte å bygge, organisere og finansiere på, som gir oss løsningene dobbelt så raskt. Hovedvei korridorene er pulsårene i landet, og særlig viktig for næringslivet og eksportrettet virksomhet. Dette står også om å sikre landet gode konkurranse betingelser overfor andre land.

Fremtidens jernbane - høyhastighet
Høyre vil gjøre togtilbudet bedre for de reisende ved å avvikle togmonopolet, skape konkurranse ved å slippe flere togoperatører til på sporet, og ved å fristille Jernbaneverket. Dette gir punktlige tog og hyppigere avganger
Høyre mener at et fremtidsrettet togtilbud er veien å gå, også i Norge. Derfor vil vi bygge høyhastighetstog også på vestlandet, og forberede utbygging for topphastighet på 250km/t

Miljøet i fokus - Kollektivtrafikk
For Høyre er miljøet viktig. Derfor vil vi redusere havne- og farvannsutgifter for å få mer gods på sjø. Endre bilavgiftene til en miljøbasert ordning, øke vrakpanten på biler opp mot 20.000 kr , at nye offentlige kjøretøy skal være klimanøytrale innen 2014 og at nye kollektivtransportmidler skal være klimanøytrale innen 2012. i Tillegg vil vi gjøre trafikkavviklingen mer effektiv ved å bruke ny teknologi i og på veien og gjøre det lettere å bytte transportmidler, både for passasjerer og gods.

Ingen tid å miste
Vi har ingen tid å miste, derfor må det nye løsninger til, som kan gi oss ferdige prosjekt dobbelt så raskt. Derfor trenger dette landet en ny regjering med vilje til nye løsninger!