Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Krav om 2,5 prosent biodrivstoff

Publisert: 01.04.2009 08:34. Sist endret: 27.11.2013 19:31.

Regjeringen stiller nå krav om at 2,5 prosent av drivstoffet til veitrafikken i Norge i 2009 skal være biodrivstoff.

  • Domstoladministrasjonen vil ha permanent rettssted for Hålogaland lagmannsrett i Finnmark

  • Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan.

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

  • Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn i skredområde

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Domstoladministrasjonen vil ha permanent rettssted for Hålogaland lagmannsrett i Finnmark
  • Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan.
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn i skredområde
  • Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt - usikkert når den åpner
  • Bergen tillater maksimalt to personer på besøk
  • Digital samling i SAMMEN2020 - se sendingen på bygg.no
  • Starter regulering av E39 Ytre ringvei i Kristiansand
  • Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen
  • Entra har startet bygging av nytt kontorbygg i Bergen - SANDS inn som leietaker
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Bransjen må melde fra om hva slags råstoff som er brukt og hvilket land det kommer fra. Dette vil vise klima-effekten av tiltaket.

Samtidig har Miljøverndepartementet tett samarbeid med bransjeforeningen Norsk Petroleumsinstitutt for å komme videre med mer konkrete kriterier for bærekraftig produksjon. Miljøverndepartementet tar sikte på å innføre bærekraftskriterier for biodrivstoff fra 2010. Dette skal sikre at biodrivstoff vi benytter i Norge er et forsvarlig miljøtiltak.

- Økt bruk av biodrivstoff er en av flere måter å redusere de norske klimagass¬utslippene på. Vi må også sikre at biodrivstoffet som brukes i Norge er produsert på en måte som ikke går ut over miljøet eller matforsyningen i andre land. Det er fullt mulig å finne biodrivstoff uten slike uheldige virkninger, og her kan bransjen også gjøre mye på frivillig grunnlag, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

- Vi er opptatt av at biodrivstoff skal bidra positivt til miljøet, samlet sett - samtidig som det er av høy nok kvalitet for bilene vi kjører i Norge, sier generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt.

I første omgang regner bransjen med å oppfylle forskriftskravet for 2009 ved å blande inn biodiesel i vanlig autodiesel.

- Vi opplever det som positivt at det nå blir en liten grønn skvett på alle dieseltanker. Alle dieselbiler kan bruke denne dieselkvaliteten, og det store volumet gjør at dette er den mest effektive måten å innføre biodrivstoff i Norge på, sier Nøstvik.

Rapportering som det vil bli krav om fra 2009, vil gi Statens forurensningstilsyn mulighet til å anslå klimagevinst for biodrivstoff ved hjelp av opplysninger om råstoff og opprinnelsesland. Sammen med omsatt volum gir det et bilde av klimaeffekten ved dette tiltaket. Den som omsetter drivstoff til veitrafikken skal sørge for å oppfylle kravet om omsetning av biodrivstoff og rapportere om råstoff og land.

Det legges opp til et skjerpet omsetningskrav på 5 prosent fra midten av 2010, men først vil regjeringen vurdere klimaeffekten, EUs arbeid med å utvikle kriterier for bærekraftig produksjon og andre lands politikk på området.

- Vi vil jobbe videre for å innføre klare kriterier for bærekraft fra 2010, og med økt andel biodrivstoff i 2010 blir dette enda viktigere. Her har bransjen er klart ansvar, og det er veldig bra at de er positive til å bidra til å finne gode løsninger. Norge vil også bidra aktivt i de internasjonale prosessene med å videreutvikle felles bærekraftskriterier, rapporteringskrav og sertifiseringsordninger for biodrivstoff, sier Solheim.

-Vi vil bidra aktivt i arbeidet med å få på plass en internasjonal sertifiseringsordning. Bransjen mener at Norge fortrinnsvis må omfattes av et slikt felles system, heller enn å utvikle et særnorsk sertifiseringssystem med egne regler for det norske markedet, sier Nøstvik.

Biodrivstoff er drivstoff i form av væske eller gass som er produsert av biologisk materiale. Det kan for eksempel lages av plantevekster, avfall fra husholdninger og næringsvirksomhet og overskuddsprodukter fra jordbruk og fiske.

Nøkkelord:

Transport / Bil
 

Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt
- usikkert når den åpner

 

Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen

 

Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan

 

Dette er den nye konsernledelsen i Norconsult

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid

Annonsørinnhold
 

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen