Taktskifte i Samferdsel er avhengig av at NTP forplikter

Nasjonal transportplan (NTP) 2010 - 2019 ble presentert 13. mars 2009. Dette ambisjonsdokumentet vil være et taktskifte for bygging av infrastruktur i Norge, dersom regjering og storting følger dette i de årlige budsjettene i neste stortingsperiode.

Jon Sandnes

Administrerende direktør i Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)

Andre gjestekommentatorer

Peder B. Backe, BackeGruppen
Ketil Lyng, BNL
Per Sandberg, Stortinget (Fr.P)
Steinar Gullvåg, Stortinget (A)
Bjørn Erik Øye, Prognosesenteret
Geir M. Aarstad, Skanska
Terje R. Venold, Veidekke
Øyvind Halleraker, Stortinget (H)
På Egil Rønn, AF
Gunnar Kvassheim, Stortinget (V)
Liv Kari Hansteen, RIF
Martin Mæland, OBOS

På byggedagene 2009, dag 2, var Per Olaf Lundteigen invitert til å snakke om tema "slik skal vi bygge landet". Han tok til orde for et nødvendig systemskifte presentert i10 hovedpunkter.

Hans første punkt var at NTP må bli forpliktende.

EBA, Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg har ingen grunn til ikke å tro på samferdselsministerens intensjon om å oppfylle NTP, men Per Olaf Lundteigens hovedpunkt for systemendring er helt presist med tanke på hvor utfordringen er.

Norsk samferdselspolitikk de siste 30 årene viser med all sørgelighet hvordan det går når infrastruktur hvert eneste år må tilkjempe seg midler i konkurranse med andre samfunnsmessige viktige oppgaver som skole, eldreomsorg, helsevesen for å ha nevnt noe.

Vi kan med stor sannsynlighet slå fast at i løpet av en 10 års periode vil regjering og storting endre politisk sammensetning. Dermed har dessverre den til enhver tid sittende samferdselsministers gode intensjoner liten verdi for å sikre nødvendig kapasitet, oppbygging av kompetanse og nødvendig innovasjon for moderne infrastrukturbygging over en 10 års periode.

Vi vet at nettopp disse nødvendige innsatsfaktorene kommer som et direkte resultat av nettopp forpliktelser og forutsigbarhet. Selv sittende regjering er ikke i stand til å gi denne forpliktelsen gjennom eksisterende system.

Taktskifte i norsk samferdselssatsing, fremlagt i ambisjonsdokumentet NTP må derfor følges opp av en forpliktende opptrappingsplan. I den forbindelse etterlyser EBA en konstruktiv debatt i det politiske miljø på hvordan man kan forplikte.

1. En variant er "politisk forpliktende", slik vi kjenner eksiterende regime og praksis. Politiske løfter er som kjent ikke juridisk bindende.

2. En annen variant er flerårige budsjettering, prosjektfinansiering der staten tar finansieringsrollen.

3. En tredje variant kunne være å fokusere på forpliktelse gjennom budsjetteringsprosessen, dvs at prosessen endres slik at visse "forpliktelser" i realiteten får forrang og prioritet.

4. En fjerde kunne være forpliktelse gjennom bred og formalisert politisk enighet, refr. handlingsregelen, skatteforlik, pensjonsforlik o.l.

Samfunnet vil ha stor nytte av at regjering og storting tar en bred og grundig debatt på hvordan dere kan forplikte samferdselsbygging, fordi i forpliktelsen kommer nødvendig kapasitet, kompetanse og innovasjon for moderne infrastruktur som en direkte konsekvens.