Dobbeltspor først

Samferdselsdepartementet har nå avgjort at det skal bygges dobbeltspor på jernbanen mellom Arna og Bergen før det bygges veitunnel på strekningen.

- Dette er helt i tråd med våre faglige anbefalinger og noe vi selvsagt er veldig glade for, sier regiondirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket. Dersom prosjektet kommer med i Nasjonal transportplan vil arbeidet kunne begynne i 2011 eller 2012, skriver Jernbaneverket i en pressemelding.

Jernbanestrekningen mellom Arna og Bergen er landets tettest trafikkerte enkeltsporstrekning. Det kjøres hele 126 tog i døgnet gjennom Ulrikstunnelen.

- Når vi vet at normale kapasitetsberegninger tilsier at tunnelen er 100 prosent utnyttet ved å kjøre 80 tog der i døgnet, så sier det noe om både sårbarheten på strekningen og om behovet for å øke kapasiteten, sier Stendal.

Jernbaneverket er i gang med arbeidene for dobbeltspor mellom Bergen og Fløen i vestre ende av Ulrikstunnelen. Dette er beregnet ferdig i 2011 - 2012. Dersom det blir bevilget penger til den nye tunnelen gjennom Ulriken, vil arbeidene kunne ta til når Bergen - Fløen er ferdigstilt.

Regiondirektøren er veldig fornøyd med at det er transportetatenes faglige anbefalinger som nå legges grunn av departementet. En konsulentrapport har for øvrig anbefalt å bygge ny vei i stedet for å øke jernbanekapasiteten Arna - Bergen.

- Valget av dobbeltspor først viser at kollektivtrafikken nå skal prioriteres i og ved landets største byer, sier Stendal.

For togtrafikken på Bergensbanen vil den nye tunnelen, som skal bygges ved siden av den gamle, føre til bedre kapasitet, regularitet og mindre sårbarhet. -Vi vil også kunne redusere kjøretiden noe på strekningen Bergen - Voss, sier han. -Men det viktigste er at vi med dette skal bli kvitt en av de virkelig trange flaskehalsene i jernbanenettet, avrunder Lars Christian Stendal.