Kostbare valg

På grunn av at temperaturen i byggenæringen har vært så høy de siste årene, er det mange som har investert betydelig beløp i nye produksjonsanlegg. I tillegg er tallet på ansatte økt kraftig. Når nedturen og den nye hverdagen nå kommer, er det nok mange som angrer på en del av de vedtak som har vært gjort.

Problemet er at mange ikke tåler å være utsolgt. Men det å bygge opp kapasitet for topp etterspørsel kan også være farlig.

Derfor har mange bedrifter nå startet den smertelige prosessen med å bygge ned virksomheten. Problemet er at gjør man ikke det i tide, kan hele bedriften ryke. Det hjelper ikke å gjøre som strutsen med å stikke hodet i sanden. Man må ta tyren ved hornene - og gjøre de grep som er nødvendige.

På den annen side må ikke panikken få overta. Vi har inntrykk av at i en del bedrifter, har nå dommedagsfølelsen fått overtaket.

Pågangsmotet er med ett blitt borte. Mange har stanset sin markedsføring. Andre har stanset inntaket av lærlinger. Men det nytter ikke å bite seg fast i kontorpulten. Man må stå oppreist. Dette er en tid som krever kloke valg om man skal ha en fremtid.

Vi vil også advare mot det som vi nå ser tendenser til i Trondheim - nemlig at bedriftene dumper prisene. Det tror vi kan bli meget kortvarig affære. Det blir som å pisse i buksa. Dette kan også bli dyrt for byggherrer dersom entreprenøren/leverandøren må kaste kortene på grunn av at inntjeningen er borte.

Vi vil heller at man da jobber med åpne bøker. Får man til et vellykket samspill mellom byggherre og entreprenør/leverandør, tror vi at man kan finne frem til en riktig pris. Jobben kan gjennomføres bedre - og det er ikke tvil om at man da også får et bedre sluttprodukt.

For kommunene som nå får milliarder av kroner til utbedring av forfallet i sine bygg og anlegg, påhviler det et stort ansvar. Dersom man fristes av billigste anbud kan det fort bli dyrt. Da er vi redd for at også forfallet kan forsette.

På møtet i Betongelementforeningen i dag opplyste formannen at mange bedrifter i hans sektor har 50 prosent mndre ordretilgang enn i fjor på samme tid. Men i fjor var ordretilgangen historisk høy. Nedgangen i år blir stor, men vi snakker fortsatt om et 2005-nivå. Man levde godt den gangen også. Han sa at det nå var viktig med innovasjon og markedsføring. Vi sier bare - så enig, så enig.