- At losen sovnet, er en av forklaringsmulighetene vi ser på, sier havariinspektør Morten Kveim i Havarikommisjonen til Dagbladet.
Ifølge avisen har losen innrømmet overfor mannskaper på sementskipet at han sov da det grunnstøtte ved Aspond innerst i Oslofjorden.
Både losen og overstyrmannen sto på brua under grunnstøtingen, og de er begge mistenkt i saken. Kystverket ønsker ikke å kommentere opplysningene om at losen kan ha sovet.
Ved siden av navigasjonsfeilen, ser Havarikommisjonen også nærmere på en rekke åpne ventiler og rørgater mellom skottene i båten. Disse skal etter reglene være stengt når skipet er i fart, men fordi de var åpne, sank skipet svært raskt, skriver avisen.
- Skipet gikk ned raskere enn man skulle tro, sier havariinspektør Kveim.
Det Bahamas-registrerte skipet grunnstøtte ved 6.45-tiden om morgenen 19. november. Skipet hadde 4.500 tonn sement og mye diesel og olje om bord. Etter planen skal det heves på mandag.