OECD frykter forgubbing i norsk skole

Etter en gjennomgang av fag- og yrkesopplæring i det norske skolevesenet peker OECD i en ny rapport blant annet på at det i Norge er en veldig høy gjennomsnittsalder blant lærere i yrkesfag.

 

Fakta fra OECDs rapport om yrkesfagstudier

Pluss og minus ved den norske fag- og yrkesopplæringen ifølge OECD:


Pluss:
*Godt samarbeid staten, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner
*Tillit mellom aktører (skole - industri)
*Inkluderende og lite stigmatiserende system
*Stor etterspørsel etter lærlinger
*Høyt nivå på lese- og skriveferdigheter hos voksne
*Tett samarbeid mellom teori og praksis (2+2 modellen)


Minus:
*Ungdommenes mulighet til førstevalg begrenser
*Stort frafall av elever fra videregående skole
*Høy gjennomsnittsalder blant yrkesfaglærere
*Utilstrekkelig kvalitetssikring
*Manglende kvalifikasjonskrav hos instruktører og rådgivere
*Utilstrekkelig bruk av data og statistikk
*Svake grunnleggende ferdigheter blant dem som velger yrkesfag

 

OECD frykter at rekrutteringen av nye lærere i disse fagene ikke er stor nok til å demme opp for den naturlige avgangen, og tror også at den høye alderen gjør det vanskelig å oppdatere og videreutdanne lærerne.

OECD er også kritisk til det høye frafallet av elever i den videregående skolen. I rapporten konkluderes det også med at det norske systemet med at elevene fritt kan velge sine studieretninger ikke nødvendigvis er sammenfallende med hva arbeidsmarkedet reelt trenger.

På den positive siden peker rapporten på det gode samarbeidet mellom staten og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene, samt at det er stor etterspørsel etter lærlinger og et høyt nivå på lese- og skriverferdighetene til voksne.

Rapporten ble overlevert til kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) torsdag formiddag. Solhjell svarte med å lansere planer for en mer praktisk rettet skole.