Rengjøringsfirmaene forteller om økende etterspørsel fra private som vil slippe å ta helgevasken selv.
- Vi har hatt en vekst på rundt 20 prosent de siste tre årene. Markedet er større, siden 95 prosent av dem som kjøper vasketjenester gjør det svart, sier Charlotte Sagvik, markedsansvarlig i CityMaid, til Dagsavisen.
Hun forteller at kundene er yrkesaktive, gjerne med barn.
- Men det er også en økning blant dem under 30, sier Sagvik.
Trude Wester i Tromsø private omsorgstjeneste bekrefter tendensen.
- Etterspørselen fra privatpersoner er stor. Noen prioriterer dette foran ny bil eller ny sofa. Det er en del enslige mødre og selvsagt eldre, sier Wester.
Førsteamanuensis i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Hans Mathias Thjømøe, er enig i at tidsklemma fører til at vi betaler andre for å vaske huset. Et vaskefirma er også mer effektivt, mener han.
- Dessuten er det meningsløst at folk som har høyere utdanning skal bruke tida si til å vaske. Det handler om arbeidsdeling, og ved å leie noen kan jeg heller sitte på kontoret å skrive en rapport eller lage et seminar, sier Thjømøe.
Holdningene til å leie hjelp til husarbeid er endret de siste årene.
- Det regnes ikke lenger som ufint å ha noen som vasker for seg, sier forskningsleder Ingun Grimstad Klepp ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
- Nøkkelord
- Forbruker